Konstbildningsdag på Kollängens Tingshus, Kinnekulle

Konstbildningsdag på Kollängens Tingshus, Kinnekulle lördagen den 18 september 2021 kl 10.30

Sveriges Konstföreningar Distrikt Skaraborg inbjuder medlemmarna i er styrelse till en konstbildningsdag på Kollängens Tingshus lördagen den 18 september 2021 kl 10.30.

Denna inbjudan har endast gått till dig som står som kontaktperson för din konstförening, så sprid den till dina styrelsemedlemmar.

Program:
10.30 Samling och fika på Kollängens Tingshus, Kinnekulle

11.00 Vi tar oss vidare till Skulpturpark Ouroboros – Smedja Therese i Husaby. Den mäktiga Ouroboros-ormen pryder nu den stora entrén in till kulturparken. Den symboliserar evigheten och har skapats hos Smedja Therese. Vi får en visning av Skulpturparken och även en smidesdemonstration av Therese och Niclas Engdahl.

12.45 Vi tar oss tillbaka till Kollängens Tingshus

13.00 Visning av den pågående utställningen med konstnärerna Geert van der Vossen, Camilla Pyk och Simon Irvine.
Vi kommer att få besök av konstsmeden Geert van der Vossen, som började jobba med järn vid 14 års ålder. Han har idag sin smedja i Broddetorp och kommer att berätta om sitt konstnärskap. Geert har bl a gjort sig känd för att göra blommor i järn för att hedra personer som avlidit i covid-19. Coronablommorna ställs för närvarande ut på en pråm i Göteborgs hamnkanal. Konstinstallationen består av 6 561 handgjorda järnblommor och 1000-tals tryckta blommor.

14.00 Lunch på Kollängens Tingshus

Anmäler dig gör du till Elisabeth Stigson, elisabeth.stigson@gmail.com, 070-562 72 50 senast tisdagen den 14 september. Var och en tar sig till Kollängen på egen hand. För övrigt är allt kostnadsfritt.

Välkommen med din anmälan!
Styrelsen Sveriges Konstföreningar, Distrikt Skaraborg

Vägbeskrivning:
För att hitta till Kollängen kan du köra väg 44 mellan Lidköping och Götene. Sväng av när du ser skyltarna Kollängen och Broby 2. Efter några hundra meter ser du Kollängen på höger sida. Det finns två skyltar med Broby 2, kommer du från Lidköping, sväng av vid den andra skylten.