Konstnärer kring Kinnekulle videovisning

Sveriges Konstföreningar Skaraborg skulle tillsammans med Götene Konstförening och Lidköpings konstförening haft ett vernissage och utställning på Kollängen Tingshus omkring den nyutkomna boken ”Konstnärer kring Kinnekulle” lördagen den 28 november.

På grund av coronan har vernissaget tyvärr blivit inställt. Intresserade av inköp gällande konstverk eller boken ”Konstnärer kring Kinnekulle” kan kontakta Kollängen tel 070-562 72 50 eller respektive konstnär. Boken finns att köpa för 100:- på utställningen.

En digital version av utställningen på Kollängens Tingshus har tagits fram. Först får man en övergripande videovisning av utställningen sedan följer ett bildspel med varje konstnär och verk och sist presenteras boken om konstnärerna kort.

Här kan du se den digitala utställningen

Boken handlar om en välutbildad konstnärsgrupp med bakgrund främst från Göteborg som på 1960-80-talen bosatte sig i Kinnekulletrakten. De gjorde Götene med Kinnekulle till en viktig plats på konstkartan och blev ett starkt nav i det skaraborgska konstlivet. De kom att samarbeta som grupp under namnet Konstnärer kring Kinnekulle.

Medlemmarna var John ”Jompa” Ahlgren, Edna Cers, Ingegärd Granberg, Martin Hansson, Wanja ”Nones” Håkansson, Chennet Juhlin, Lars-Erik Ström, Eva Ström Svensson och Jan-Erik Svensson.