Konstresa till Åland och Finland 3–7 september 2023

Årets konstresa med Riksförbundet Sveriges Konstföreningar Sörmland gick denna gång till Åland och svensktalande delen av Finland.

Resan startade söndagen den 3 september med buss från Eskilstuna och Strängnäs. Hans Lundén, ledamot av distriktsstyrelsen och reseansvarig, informerade, guidade och föreläste under hela resan. Efter besök i Kaplansgården i Härkeberga, där vi imponerades av Albert Pictors berömda målningar som aldrig övermålats, tog sig de 31 deltagarna till Grisslehamn och färjan till Eckerö och Mariehamn. De kommande dagarna färdades vi med buss, stora färjor och vägfärjor till Brändö i Ålands skärgård och till Nyland i Finland. Vi besökte Önningeby konstmuseum och en verksam konstnär, Kjell Ekström, i hans ateljé.

I Karis besökte vi Finska skolan för att se Tove Janssons vackra väggmålning Sininen Lintu. Efter lunch besöktes Hvitträsk, skapat av arkitekterna Saarinen, Gesellius och Lindegren i William Morris och arts and crafts-rörelsens anda. På kvällen fick vi se ytterligare ett exempel på en byggnad skapad i samma anda, nämligen Glo Art hotel i Helsingfors där vi övernattade.

Resans sista dag tillbringades i Helsingfors där vi bland annat fick se de berömda jugendkvarteren, många av Alvar Aaltos byggnader och Olympiastadion, konstmuseet Ateneum som har de främsta verken inom finländsk konst samt Doktor Kirpiläs hemkonstmuseum med verk av bland andra Schjerfbeck, Simberg och Thesleff.

Framåt kvällen var det dags att kliva ombord på Viking Lines färja Gabriela där en god och vällagad trerätters middag väntade. Resan gick enligt plan, till och med vädret!

I bifogade fil berättar Hans Lundén livfullt i ord och bild om resan. Rekommenderas!