Konstresa till Skåne och Danmark 24–28 september 2024

Årets konstresa med Riksförbundet Sveriges Konstföreningar Sörmland går i år till Skåne och Danmark

Den 24–28 september är det dags för en ny konstresa med Riksförbundet Sveriges Konstföreningar Sörmland, denna gång med buss till Skåne och Danmark.

Resan bjuder på många konstupplevelser och här följer en kort presentation av dem. Det första besöket gör vi på Länsmuseet i Jönköping och John Bauersamlingen. I Lund besöker vi domkyrkan, domkyrkoforum och Skissernas museum. Nästa konstupplevelse får vi i Köpenhamn där vi bland annat besöker Grundtvigkirken, Trinitaskirken vid Runde Torn med Sven-Ingvar Anderssons utformning. Vidare besöks Statens Museum for Kunst och vi äter smørrebröd i Café 1892. Från Köpenhamn följer vi Strandvägen förbi Karen Blixens hem och Arne Jacobsens Bella vista. Vi besöker även Ordrupgaards Kunstmuseum med Zaha Hadids märkliga nybygggnad innan vi till slut hamnar i Helsingborg. Resans femte och sista dag går färden mot Klippan och Sigurd Lewerentz mästerverk St Petri kyrka, känd över hela världen (bland arkitekter) utom i Sverige. Utanför Värnamo besöker vi det spännande museet Vandalorum där vi också äter lunch innan bussen via E4:an tar oss raka vägen hem.