Om

Distrikt Gävleborg omfattar Gästrikland och Hälsingland och har 13 konstföreningar, varav 5 i Gästrikland och 7 i Hälsingland. Av dessa är 3 arbetsplatsföreningar, 9 allmänna föreningar och 1 konstnärsdriven förening.

Distriktsstyrelsen stimulerar och stödjer medlemsföreningarna med råd och dåd, t ex genom utbildnings- och informationskonferenser, kontakter med förbundet och regionen och konstbildning. Vi utser Årets konstförening inom distriktet som utöver äran även får pengabidrag. Ett nyhetsbrev håller medlemmarna uppdaterade.

Konstbildningen har sedan 2013 skett genom en omfattande produktion av nätbaserade konstvetenskapliga föreläsningar i samarbete med Sensus. Därmed kan medlemmarna ta del av kvalificerad konstbildning i studiecirklar eller på egen dator.