Om

Distrikt Halland med sitt kustlandskap sträcker sig längs Kattegatt från Kungsbacka i norr till Laholm i söder. Däremellan ligger städerna Varberg, Falkenberg och Halmstad. I Halland är det inte långt till en konstupplevelse var man än befinner sig.

Distrikt Halland har till uppgift att stödja de konstföreningar som är medlemmar i Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och hemmahörande i Halland. Distriktet stödjer genom konstbildande verksamhet och genom att underlätta samarbetet mellan föreningarna och mellan föreningarna och andra konstaktörer i Region Halland.

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar är en partipolitiskt obunden ideell organisation vars ändamål är att tillvarata landets konstföreningars intressen.

Inom Distrikt Halland är 18 föreningar anslutna till Riksförbundet Sveriges Konstföreningar. Av dessa är 8 arbetsplatsanknutna konstföreningar och 10 allmänna konstföreningar. Vi är medvetna om att det finns många fler konstföreningar i Halland, både allmänna och arbetsplatsanknutna samt konstföreningar drivna av konstnärerna själva t ex Konstnärernas Kollektivverkstäder. Alla olika typer av konstföreningar är välkomna att söka ansluta sig till Riksförbundet Sveriges Konstföreningar.

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar tillhandahåller under vissa villkor utställningsersättning till medlemsföreningarna, och sju styrelsemedlemmar erhåller skriften Konstperspektiv, en mycket läsvärd tidning om konst, som även ger tips på utställningar runt om i landet. På hemsidan Riksförbundet Sveriges Konstföreningar finns länkar till distriktens hemsidor och länkar till anslutna konstföreningar. Se sverigeskonstforeningar.nu/länkar

Distriktet kan bistå vid ansökan om olika bidrag

Distriktsstyrelsen kan bistå medlemsföreningar i Halland vid deras kontakt med Region Hallands kulturförvaltning eller Hallands länsmuseum eller vid ansökan om medel från respektive kommun. Det kan även vara i kontakt med andra instanser för att kunna genomföra aktiviteter av betydelse för konstintresset i Halland. Besök Region Halland och Statens Kulturråd för information om ansökningstider för olika stöd. Se även Postkodstiftelsen och Ideell Kulturallians.

Distriktsstyrelsen kan dessutom vara remissinstans om regionen vill ha synpunkter på konst och kulturella aktiviteter inom distrikt Halland. Hallands kulturstrategi och kulturplan 2021–2024 är en av de tre genomförandestrategier som visar hur vi i Halland ska förverkliga den regionala utvecklingsstrategin ”Halland – Bästa Livsplatsen 2035”.

Samarbete med olika föreningar inom Region Halland är viktigt, se exempelvis Konstliv Halland. Det är en förening för konstnärer och konsthantverkare, vilken årligen anordnar en Konstrunda i Halland under Kristi Himmelsfärdshelgen. Då öppnar konstnärerna sina ateljéer och verkstäder för allmänheten. Konstnärer kan ansöka om att delta via konstlivhalland@gmail.com

Distriktets hemsida

När konstföreningen har något ni vill publicera t ex utställningar, konstresor, föredrag, workshops, film mm. Kontakta webbredaktör/webbdesigner Lisa Eriksson (lisa.c.eriksson@gmail.com), ansvarig för distriktets hemsida.

Tjolöholms slott, i Kungsbacka kommun. Nordens främsta Arts and Crafts-anläggning, ritat av arkitekten Lars Israel Wahlman. Slottet stod klart 1904 och den välbevarade inredningen bjuder på en världsunik interiör från varuhuset Liberty i London.
Hallands Konstmuseum, på Tollsgatan i Halmstad. Det ligger intill Norre Katts park i centrala Halmstad. Huvudentrén är vänd mot staden och parkområdet intill Nissan. Svea Larssons donationsfond gör det möjligt att kontinuerligt förvärva konst och konsthantverk med halländsk anknytning. Hallands Konstmuseum är Hallands regionala museum. Här visas förutom museets egna verk även utställningar av samtidskonst. Deras trevliga café är också värt ett besök!
Rian Designmuseum, Skepparesträtet, Falkenberg. Du finner muséet nedströms Tullbron, vid Ätran. Upplev nyskapande design och folkkär formgivning, nationell och internationell design. Fika i kaféet med utsikt över ån Ätran och bläddra i fräscha internationella designtidskrifter. Museets chef Love Jönsson har framgångsrikt lyft fram tidiga kvinnliga keramiker, vilka inte ägnats den uppmärksamhet det borde ha fått. Love Jönssons arbete har resulterat i ett antal böcker om dessa beundransvärde tidiga kvinnliga keramiker. T ex Love Jönsson och Susanne G. Langenskiölds bok: Handen och känslan. Lillemor Mannerheims liv och konstnärskap. m fl.
Varbergs fästning
Hallands kulturhistoriska museum berättar om människors livsvillkor i Halland och Museet ska spegla ett Halland med många röster, igår, idag och imorgon.
Dolmen
Hallands kulturhistoriska museum har tre filialer i länet: Båtmuseet i Galtabäcks hamn, Fågelboet i Vessigebro och Bexellska ryggåsstugan i Varberg.
Laholm teckningsmuseum
Vid Hästtorget i centrala Laholm ligger Teckningsmuseet i Laholm, Nordens enda museum för teckningskonst. Museets ambition är att lyfta fram teckningen som konstart och vara ett forum för såväl nya strömningar som historiska återblickar.
I ett landskap som Halland är det inte bara intressant att visa vad som finns i städerna utan även ge en inblick i vad som händer i dess omgivning, dvs i dess landsbygd. Genom intervjuer med bl.a. arkitekter, forskare och andra eldsjälar lyfter denna bok frågor som rör bostadsutveckling och gestaltade livsmiljöer på landsbygder. Intervjuerna är sammanställda av Angelica Åkerman som också ramar in med historiska och teoretiska perspektiv.