Debattartikel i DN om konstens villkor

I dagens DN kan du läsa en debattartikel författad av branschorganisationen Bildkonst Sverige där Riksförbundet Sveriges Konstföreningar ingår.

Bildkonstnärer har lägst inkomster bland landets kulturarbetare. Men även de aktörer som visar konst missgynnas i dagens kulturpolitik. Konsten måste få samma chans att nå publiken som andra kulturyttringar, skriver en rad chefer i ett upprop på DN Debatt.

I en färsk enkät från den nya branschorganisationen Bildkonst Sverige uppger nära hälften av 200 svarande bildkonstarrangörer att de har varit oroliga för att behöva stänga ner sin verksamhet under de senaste fem åren. Vi fruktar en drastisk minskning av publikens möjlighet att ta del av bildkonst över hela landet. Läs resten av debattartikeln här.