Minnesord: Stefan Hammenbeck (1954-2024)

Stefan Hammenbeck har avlidit efter en tids sjukdom. Stefan var museimannen, konstbildaren och författaren vars hjärta ända sedan barnsben brann för konsten och konstföreningsrörelsen.

Jag hade förmånen att få träffa Stefan vid flera tillfällen i hans många roller som konstföreningsmänniska, distriktsledare och vice ordförande i förbundsstyrelsen. Alltid lika kunnig och med sitt varma och inkluderande sätt, som gjorde att man alltid kände sig välkommen. Stefan var också en duktig berättar, som alltid hade någon intressant historia i rockärmen från alla hans år som verksam i konstlivet i Östergötland och i konstföreningsrörelsen.

För Riksförbundet Sveriges Konstföreningar har Stefan haft en stor betydelse, inte bara som styrelseledamot i förbundsstyrelsen under flera år (2001-2007), utan också för att han var med från början. Under en period i början av 1970-talet arbetade han på Skånes konstförening tillsammans med Uno Kampmark (som grundade riksförbundet), och var alltså med när själva planerna smiddes för ett riksförbund. Sedan dess höll han kontakten med konstföreningsrörelsen på flera olika sätt.

Vi är många som kommer att sakna Stefan för hans engagemang för konsten och konstföreningsrörelsen och för hans varma och kunniga röst inom konstbildningen.

Inför riksförbundets 50-årsjubileum våren 2023 så intervjuade jag Stefan för tidskriften Konstperspektiv om hans syn på förbundet, konsten och konstföreningarna. Intervjun går att läsa genom att klicka på den här länken.

Mathias Jansson

informatör Riksförbundet Sveriges Konstföreningar