Pressmeddelande: Sveriges Konstföreningar livesänder performancekonst i hela landet

Som riksförbund vill vi lyfta fram något positivt som pandemin fört med sig. Det digitala skiftet bidrar till att alla på ett enkelt sätt kan ta del av konst och kultur. Genom ett helt nytt projekt erbjuder vi konstföreningar i hela landet att ta del av livesänd digital performancekonst.

Performance på Zoom är ett nyskapande konstprojekt där tio konstnärer och konstnärsgrupper ges möjlighet att möta en bred publik från Norrbotten i norr till Skåne i söder.

-Vi ser en unik möjlighet att genom ett digitalt projekt både kunna stötta yrkesverksamma konstnärer och samtidigt erbjuda våra 610 konstföreningar spännande och nyskapande samtidskonst i tider då de annars har svårt att bedriva verksamhet på grund av pandemin säger projektledaren Caroline Lund.

Ansökan har skett genom ett Open Call. Urvalet har sedan gjorts av en extern jury med medlemmarna; Albin Hillervik, verksamhetsledare på Skånes konstförening, Giorgiana Zachia, samordnare Stärka konstorganisationer, Statens konstråd, Gertrud Sandqvist, professor i konstens teori- och idéhistoria, Malmö konsthögskola, Gunhild Stensmyr, kulturentreprenör och initiativtagare till Konsthall Tornedalen, Jonatan Habib Engqvist, författare och kurator och redaktör på Ord & bild och Macarena Dusant, konstvetare, skribent och redaktör på Kultwatch

De tio konstnärer och konstnärsgrupper som juryn har valt ut att under hösten presentera sina nyproducerade performanceverk på Zoom för konstföreningar över hela landet är: Anna Johansson, Azadeh Esmaili Zaghi, Ewa Einhorn & Jeuno Kim, Geska & Robert Brecevic, Lisa Gideonsson & Gustaf Londré, Hanna Filomen Mjåvatn, John Huntington, P*D*A* (Public* Display* of Actions*), Paola Torres Núñez del Prado och Tova Mozard.

Hur ser framtidens digitala konstscen ut och hur kan den användas för att uppnå det kulturpolitiska målet om att alla i hela landet ska kunna ta del av konst och kultur på hög nivå och därmed också vara viktig för vår demokrati? Kan digital konst bidra till minskad klimatpåverkan när det gäller förbrukning av material och transporter? Projektet Performance på Zoom knyter ihop konstnärer och konstföreningar och skapar smittsäkra samtidskonstevenemang som når ut till glesbygd, arbetsplatser och en bred målgrupp.

Projektet finansieras med stöd från Kulturrådet och genomförs i samarbete med studieförbundet Sensus.

För frågor om projektet kontakta projektledare Caroline Lund, Tel. 040-36 26 66,  caroline@sverigeskonstforeningar.nu

Läs mer om projektet på vår hemsida.