Pressmeddelande – Utställningen Vävda Rum ett stycke svensk konsthistoria

-Med en månad kvar av utställningen Vävda Rum kan vi konstatera att vi har lyckats skapa ett stycke svensk konsthistoria, säger projektledare Linn Hübinette. Vävda rum är den första virtuella utställningen som har visats på över 130 platser i Sverige samtidigt.

Vävda rum är en unik utställning som använder ny teknik för att nå ut med samtidskonst till hela Sverige. Genom appen Vävda rum kan besökare uppleva konst i augmented reality. Utställningen har under sommaren visats på platser som Korpilombolo, Gnosjö, Bjuv, Årjäng, Ovanåker, Flen och hundratalet andra mindre kommuner som i vanliga fall har långt till samtidskonsten på de stora konstitutionerna.

10 konstnärer och konstnärsgrupper har skapat helt nya AR-verk som ideella konstföreningar har placerat ut på sina hemorter och samtidigt agerat som värdar för utställningarna.

-Utan Sveriges konstföreningars nationella nätverk och infrastruktur skulle det inte varit möjlig att skapa ett sådant stort nationellt projekt. Våra medlemmar har gjort ett fantastiskt jobb, förklarar Linn Hübinette.

Konstföreningarna i Sverige utgör en viktig del av konstscenen genom att kunna erbjuda utställningsmöjligheter för konstnärer och mötesplatser för konstintresserade i hela landet. Intresset och uppmärksamheten för Vävda rum har varit stort och på många platser lyft det lokala konstlivet och lockat nya besöksgrupper till kommunen.

Konstverken i Vävda rum är gjorda med AR-teknik och är virtuella. Utställningen utnyttjar samma teknik som det kända spelet Pokémon Go, men i konstnärligt syfte. Genom att ladda ner appen Vävda rum till sin mobil kan besökaren på en karta se var konstverken är utplacerade och besöka dem.

I utställningen kan du till exempel möta en vattenande som ändrar form beroende på det lokala vädret, jogga tillsammans med en virtuell PT eller skriva poesi i ett gemensamt ordmoln. Varje konstverk är anpassat för en offentlig plats som finns i de flesta kommuner, som ett torg, en fontän, eller en ödetomt. Verken är interaktiva och förändras genom att besökaren är delaktiga tillsammans med andra. De är även virtuellt sammankopplade – till exempel kan en besökare i Simrishamn möta en annan i Jokkmokk genom att de båda dyker upp som renar i en virtuell renhjord.

Konstnärerna som deltar i Vävda rum är
Space Popular, Lundahl & Seitl, Oscar Häggström, Åsa Cederqvist, Untold Garden, Pastelae, Eric Magassa, James Webb, Adam James och SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado, Jonas Pajari & Rosalie Yu).

Kontakta oss för mer information
Mathias Jansson, informatör
Tel.: 040-36 26 68
info@sverigeskonstforeningar.nu

Mer om Vävda rum
Vad: Sveriges största utställning med virtuell offentlig konst. Tio nyproducerade interaktiva konstverk som upplevs i augmented reailty i det offentliga rummet.
Var & hur: Utställningen visas i 134 svenska kommuner genom appen Vävda rum.
När: 20/5 – 30/9 2023.
Curator: Ulrika Flink är curator för utställningen Vävda rum.
Teknisk utveckling: Konst- och designstudion Untold Garden.
Läs mer: Om projektet och konstnärerna på: vavdarum.se

Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar i samarbete med Untold Garden, och finansieras av Postkodstiftelsen. Vävda rum är en del av Riksförbundet Sveriges Konstföreningars 50-årsjubileum (1973–2023).