Välkommen till Konstbildningsdagarna 2022!

Under helgen den 19-20/11 i Jönköping kommer vi tillsammans att fördjupa oss i ämnet konstpedagogik.

Årets konstbildningsdagar kommer att ha temat Konstpedagogik.

Tid: 19-20 november.  Vi kommer att börja vid lunch på lördagen och avsluta strax efter lunch på söndagen .

Plats: Jönköpings läns museum och Österängens Konsthall.

Pris: Anmälningsavgiften är 250 kr som inkluderar enkel lunch och middag på lördagskvällen, samt enkel lunch på söndagen.

Anmälan: Anmälan är stängd. Sista anmälningsdag var den 7 november.

Välkommen till Konstbildningsdagarna 2022!

Under två dagar kommer vi tillsammans att fördjupa oss i ämnet konstpedagogik. Lördagen tillbringas på Jönköpings läns museum där vi kommer att få lyssna till spännande föreläsningar om och med exempel på konstpedagogik. Vi kommer att prata om vad konstpedagogik är, metoder som kan användas och hur man når ut till olika målgrupper.

På söndagen kommer vi besöka Österängens Konsthall, som ligger på Österängen mellan Huskvarna och Jönköping. Där träffar vi Johanna Linder som är verksamhetschef på konsthallen och som kommer att berätta om Österängens konsthall och hur de arbetar utåtriktat med lokalsamhället. Vi kommer även att göra en liten konstvandring i områdets skulpturpark som kom till efter utställningen ”Naturen tar över” från 2020.

Varmt välkomna önskar kansliet!

Lördag 19 november Plats: Jönköpings läns museum, Dag Hammarskjölds plats 2

11:30–12:30 Registrering, lunchsmörgås och kaffe.

12:30 Hej och välkomna! Presentation av dagen och lite praktisk info.

12:35-13:20 Vad är konstpedagogik? Föreläsning på temat Vad är konstpedagogik?

13:20-14:00 Presentation av Ungt Nätverk Projektet Ungt Nätverk är ett samarbete mellan Söderhamns konstförening och Streetcorner som syftar till att engagera unga genom workshops på den digitala plattformen Discord.

14:00-14:40 Workshop Ragnhild Sandelius Brodow kommer att hålla en workshop för att visa konstpedagogisk praktik. Ragnhild är konstnär och aktiv i Söderhamn Konstförening. Hon är projektledare för arvsfondsprojektet Gatans Rum som finansieras av Arvsfonden.

14:40-15:10 FIKA Paus med kaffe och kaka/frukt.

15:10-16:00 Hur arbetar man konstpedagogiskt riktat till en vuxen publik? Gisela Fleischer berättar om metoder för att arbeta konstpedagogisk med en vuxen publik. Gisela är konstvetare, konstpedagog och attributmakare. Hon arbetare i 10 år på Moderna Museet Malmö där hon har gjort det mesta inom konstpedagogik som visningar, workshops och andra projekt. Bland annat startade hon upp projektet 18+ som var en serie konstpedagogiska workshops för vuxna.

16:00-16:15 Summering av dagen i hörsalen Vi summerar dagen i hörsalen innan vi tittar på museets utställningar.

16:15-17:00 Rundvandring på museet Rundvandring på museet. Vi kommer att få en introduktion till utställningarna av museets värdar, sen finns det möjlighet att på egen hand titta på alla utställningar fram till kl. 17.

18:30 Middag Middag på restaurang Ester kök & bar som ligger vid hotell Johan Bauer på Södra Strandgatan 15.

Söndag 20 november Plats: Österängens konsthall, Birkagatan 8

9:30 Buss Österängens konsthall Bussen går från John Bauer Hotell på Södra Strandgatan 15.

10:00 Presentation av Österängens konsthall Johanna Linder, verksamhetsledare, kommer att presentera hur Österängens konsthall arbetar utåtriktat med grupper i lokalsamhället.

11:00 Vandring i skulpturparken Naturen tar över var ett projekt vars syfte är att undersöka om konstnärliga gestaltningar kan bidra till ökad biologisk mångfald i detaljplanerade områden. Under sommaren 2020 uppförde sju konstnärer/konstnärsgrupper verk på området. Projektet var ett samarbete mellan Österängens Konsthall och Biosfärområde Östra Vätterbranterna och finansierades av Statens Konstråd och Vätterhem.

12:00 Lunch Lunchsmörgås i konsthallen. Det kommer också att finnas möjlighet att kolla på utställningarna. Om någon vill avvika för att åka hemåt går det givetvis bra, då tar man stadsbuss in till Jönköping som tar ca 15 minuter.

12:45 Buss tillbaka till Jönköping C