Arkiv: 3 x Norge – norsk samtida videokonst

De utvalda videoverken i programmet var: Strim (2017) av  Aleksander Johan Andreassen, Ponytales (2014) av Siri Bråtveit och Leave Fucking «Society» Alone (2015) av Daisuke Kosugi.

Rörelse är en gemensam nämnare för de tre filmerna som på olika sätt beskriver hur det är att vara människa idag. I videoverken möter vi en variation av uttryck, tema och teknik som visar på videokonstens största styrka, mediets mångsidighet att röra sig mellan olika genrer som dokumentär, kortfilm och konstfilm.

Utställningen visade under hösten 2018 på konstföreningar i landet.

Utställningen tillkom genom ett samarbete med med Norske Kunstforeninger och Høstutstillingen, som är en jurybedömd utställning som arrangeras av Norske Billedkunstnere (Norges motsvarighet till Konstnärernas Riksorganisation.) Varje år väljs ett antal videoverk av unga samtida konstnärer ut som de norska konstföreningarna kan ställa ut.

Siri Bråtveit, ur videon Ponytales (2014),