Arkiv: Mother Tongue – videokonst

Genom ett samarbete med Norske Kunstforeninger och TrAP fick vi möjligheten att låna ut utställningen Mother Tongue under perioden augusti 2017-december 2019. Utställningen presenterade sju turkiska konstnärer vars verk lyftte aktuella frågor om yttrandefrihet och kvinnors rätt till frihet och jämlikhet, frågor som känns allt mer aktuella i dagens samhällsdebatt.

Om Mother Tongue:

I utställningen Mother Tongue presenteras sju turkiska konstnärer som alla använder video som ett centralt medium i sin konst samtidig som de arbetar med social aktivism. I ett Turkiet som ständigt blir mer autoritärt påminner de oss om hur viktig den fria, kreativa konstscenen är.

De sju videokonstnärena i utställningen är: Nezaket Ekici, CANAN, Çağdaş Kahriman, Savas Boyraz, Işıl Eğrikavuk, Pınar Öğrenci och Selda Asal, har alla varit viktiga aktörer för att sätta Turkiet på kartan som en av världens mest pulserande platser för samtidskonst idag.

Titeln Mother Tongue er en hyllning till den turkiska författaren Emine Sevgi Özdamar. I hennes novellsamling med samma namn skriver hon om erfarenheten av dubbel identitet. Özdamar föddes i Anatolien men bodde hela sitt författarliv i Tyskland, där turkar utgör den allra största etniska minoritetsgruppen. Titeln pekar på hur viktigt det är att känna sig trygg i sin identitet, med modersmålet som källan till ett kulturellt arv och vidareförmedlingen av kvinnliga och mänskliga erfarenheter.

Mother Tongue har kuraterats av Malin Barth och Brynjar Bjerkem, och producerats av TrAP och 3,14. Projektet har bland annat finansierats av Kulturrådet i Norge, Fritt Ord och Norske Kunstforeninger. Sveriges Konstföreningar ansvarar för utställningsturnén.

CANAN , Exemplary (2009), videoanimation, 27’30’’