Älmhult konstförening kombinerar musik och konst

24/6 2021

Under hösten samarbetar Älmhult konstförening med Älmhult Music & Art festival och visar en utställning om "När Blir Ljud Musik?" Vi pratade med ordförande Amilia Tångne om föreningens planer inför hösten.

Ni visar i höst utställningen ”När Blir Ljud Musik?” som är kopplad till Älmhult Music & Art festival som går av stapeln 23-26 september. Kan ni berätta om utställningen och hur samarbetet med musikfestivalen har uppstått.

-Ja, det var vår härliga styrelsemedlem Malin Ekhult som alltid är på jakt efter samarbeten. Hon är allt för det sociala! Så ja, vi lärde känna Magnus Thuvesson som är ordförande för Folkets Hus i Älmhult och en stor jazz entusiast, vi fattade tycke för varandra och bestämde oss för att dra igång festivalen ihop. Framför allt är det musiken som är i fokus och i december satt vi och spånade, hur slår vi ihop konsten med musik. Vi kom då på detta med samlingsutställningen och temat. Ja det kom upp efter en liten brainstorm tillsammans med en workshop i att skapa instrument, workshopen kommer att ske under festivalen också.

Utställningen består av 13 konstnärer som har anmält sig med unika verk som de skapat under temat som handlar om att undersöka gränslandet av vad vi tycker är vackert och inte, men även vad musik och ljud betyder för oss som människor. Utställningen består av två ljudverk, en film och flera skulpturer och måleri däribland tre textila verk.

Älmhults konstförening medverkar under hösten i Älmhult Music & Art festival som går av stapeln 23-26 september.

Ni kallar er en ”glokal konstförening”. Vad menar ni med det och hur märks det i er verksamhet?

-Ja, hehe det var ett ord som vi fann under vår senaste konstrunda. För vi är en global lokal förening, alltså vi består av många kulturer som kommer samman genom vårt konstintresse. I Älmhult har vi den unika och härliga blandningen av kulturer, för många från olika länder flyttar just hit för att jobba, däribland många med konstnärlig ådra. Därför är vi en förening som blandas upp av kulturer och språk, vilket har gjort alla våra event som konstrunda, krokier, träffar etc till ett internationellt möte mellan kulturer. All vår information skrivs även på engelska.

Kan ni berätta lite mer om vad som händer under hösten? Planerar ni för att ha full verksamhet efter pandemin eller gör ni några speciella satsningar för era medlemmar?

-Ja vi kör på, vi hoppas kunna köra på som vanligt men vi vill gärna behålla vår digitala närvaro som vi nu fått igång. Vi har ju haft digitala vernissager där vi har intervjuat våra konstnärer och medlemmar har ställt frågor live. Dessa sparas ju sedan och det vill vi fortsätta med, som ett bibliotek av intervjuer av konstnärer som ställt ut hos oss. Sedan har vi nu också fått projektbidrag av Ideell Kulturallians, så vi kan genomföra våra projekt!

I höst har vi tre planerade utställningar, en festival med Folkets Hus, krokier och en föreläsning planerad för våra medlemmar:

• Samlingsutställningen ”När blir ljud musik?”, 13 konstnärer som ställer ut unika verk i temat och tolkar musik i deras media.
  • Åsa Ring, Växjö baserad konstnär som målar landskap i abstrakta pasteller, otroligt härliga vilda tavlor.
  • Hans Hedlund, lokal Älmhult konstnär som uttrycker sig i så väl oljemåleri, skulptur och grafik. Inspireras mycket av naturen i sitt skapande.
  • Kroki har vi kört två år och har varit väldigt populärt! Vi kör på med fler av dessa i höst.

Ni har under pandemin arbetar en del digitalt och även skaffat ett digitalt medlemskort till era medlemmar?

-Ja där var det vår fantastiska Malin Ekhult som var framme igen! Alltså det var något som verkligen efterfrågas av våra medlemmar, ett medlemskort. Malin är vårt tekniska geni och efter mycket eftersökningar lyckades hon skapa våra medlemskort. De är helt unikt designade av henne.