Årets förening: Väsby Konsthalls vänner

26/5 2019

Väsby Konsthalls vänner har utsetts till årets förening av Upplands Väsby kommun. Väsby Konsthall invigdes den 2 september 1995 och samma dag bildades Väsby Konsthalls Vänner (VKV) med syfte att “stödja Väsby Konsthall i dess strävan att bedriva utställningsverksamhet och andra kulturaktiviteter”. Sedan 1996 har konstföreningen varit medlem i riksförbundet Sveriges Konstföreningar.

Konsthallen har varje år 8-10 vernissager med ca 15 utställningar. Bland dessa två jurybedömda salonger – Akvarellsalongen på våren och en höst-/vintersalong. Vid Akvarellsalongen utdelas varje år ett stipendium, vars mottagare väljs ut av salongens jury.

Motiveringen från kommunen lyder:

“Till de eldsjälar som under många år med ständigt nya initiativ breddat synen på konstupplevelser i vår vardag. Utställningsutbudet är varierat och erbjuder en stor bredd och hög kvalitet. Utställningarna lockar konstnärer från såväl hela Sverige som från våra grannländer. Det sker även en positiv utveckling av att alltmer involvera konstnärer bland våra nysvenskar som bidrar med en utvecklad syn på konstupplevelser.”

Väsby Konsthalls Vänners styrelse 2019