Årets första nummer av Konstperspektiv

19/2 2024

Snart landar ett nytt nummer av Konstperspektiv i din brevlåda. Ur innehållet: Porträtt av konstnären Caroline Nord, en essä om skogen i konsten och på våra sidor uppmärksammar vi Söderhamns konstförening som fyller 50 år.

Axplock ur innehållet

Porträtt
I samband med Stockholm Gallery Weekend i november förra året var Caroline Nord en av dem som ställde ut. Hon tog sin masterexamen från Konstfack i våras, och hon visade direkt att här har vi en konstnär med materialkänsla utöver det vanliga. Vad är det hon gör, hur gör hon, och varför gör hon det?
Vi fick en pratstund med Caroline Nord.

Essä, om träden i konsten
Uppspänd med vajrar hänger en gammal ek upp och ned mellan husen. Det var 30 år sedan sist, men hösten 2023 återvände Charlotte Gyllenhammars Dö för Dig, till Drottninggatan i Stockholm. Träd har länge haft en särskild plats i konsten och skjuter nu upp igen på flera håll.

Reportage, de skånska konstrundorna och så NPF-anpassas museer
Konstrundor kallas de, evenemangen där konstnärer under en helg eller en vecka öppnar sina ateljéer för besökare. De förekommer numera på många håll i landet, men det var på Österlen allt började för över femtio år sedan. Carolina Söderholm berättar historien bakom succékonceptet, dyker ner i förberedelserna inför årets konstrunda hos Östra Skånes konstnärsgrupp och träffar några aktuella konstnärer.

Och vi möter Dag Hagerius, 32, som brukar besöka konstutställningar i sin
hemstad Örebro, och när han är i Stockholm går han ofta på museum. Men trots sitt intresse skyndar han sig ibland igenom utställningarna eftersom hans adhd innebär svårigheter med koncentrationen. Anpassade visningar och hörselskydd är ett par åtgärder på svenska museer för att ge besökare med NPF-diagnoser en bättre upplevelse. Men i Brasilien har man hunnit längre än så.

Reflexion
Hennes performanceverk bildar tillsammans ett helt litet universum, ett allkonstverk om på sätt och vis hela skapelsen. Hon ikläder sig roller som växter och djur, upphäver gränser och gestaltar uttrycksfullt, avväpnande och intagande hur allt ändå hänger ihop. Linda Fagerström presenterar Ingela Ihrman, som under 2023 gjorde succé först på Carl Eldhs ateljémuseum i Stockholm och sedan på Malmö konsthall.

Dessutom
Galleriet med aktuellt från konstvärlden
RFSK-nytt: Söderhamns konstförening fyller femtio och är alltså årsbarn med kulturpropositionen 1974, den som fick så stor betydelse för svensk kulturpolitik och lyfte fram yttrandefrihet, decentralisering, jämlikhet och konstnärlig förnyelse. Krönika: Sara Arrhenius skriver om Paris konstliv. Hon är sedan 2023 direktör för Svenska kulturinstitutet i Paris. Mellan 2005–2017 var hon chef för Bonniers konsthall, och därefter rektor för Kungliga konsthögskolan i fem år. Och vårt kalendarium fyllt med se och göra nu och senare i vår.