Daniel Berlin – en konstförening med Michelinstjärnor

26/5 2018

Malmökocken Daniel Berlin fick i år sin andra Michelinstjärna för sin restaurang i Skåne Tranås på Österlen. Det är också en plats där kreativitet, mat och konst samsas under samma tak. Sedan årsskiftet har restaurangen en liten konstförening som är ansluten till Sveriges Konstföreningar, och den 22 april har man vernissage för årets utställare keramikern Ellen Ehk Åkesson.

I pressmeddelandet skriver man bland annat:

“Årets utställare är Ellen Ehk Åkesson, internationellt uppmärksammad keramiker, verksam i Nybro i Kalmar län. För att nå fram till det hon vill förmedla med sina keramiska objekt är materialet och hantverket det väsentliga:

– Jag söker i en utforskande process – tar sönder, börjar om, förvånas och finner nya vägar. Utan materialet känner jag mig blind och berättelsen ligger inlåst i mörker, säger Ellen Ehk Åkesson.

Inspirationen är den djupa skogen, mörkret och stämningarna, sumpskog och tjärhål. Objekten är obestämbara, rör sig i alla riktningar, ger intryck av att vara både blöta och torra. De är motbjudande och lockande, manar till förundran och beröring.

Krögarens ord om keramikern
Daniel Berlin är personligt involverad i valet av de konsthantverkare som ställer ut på krogen. Han söker efter beröringspunkter mellan sitt eget gastronomiska hantverk och det konstnärliga uttrycket konsthantverket ger.

– Ellens verk är starka och jag ser en känslomässig förbindelse. Även mat har koppling till skog och mark, dofterna och intrycken som kan dröja sig kvar. Likaså är förvandlingen från råvara till det som serveras här resultatet av en öppen och prövade hållning – i kombination med djup kunskap om det gastronomiska hantverket, säger Daniel Berlin.”

Ellen Ehk Åkesson – årets utställare hos Daniel Berlin. Foto källa: Konstnärens hemsida