Digital omställning hos konstföreningen

21/10 2020

Tillsammans med Sensus i Östergötland och Småland arrangerade vi i oktober, en kväll kring digital omställning. Ljungby konstförening och Saabs konstförening berättade om hur de arbetat under corona-krisen med digitala lösningar.

Ljungby konstförenings ordförande Björn Gullander berättade om hur de i vanliga fall brukar bjuda in sina 350 medlemmar till konstföreningens vernissage, som är välbesökta, men p.g.a pandemin gick inte det längre. De satsade då på att göra korta filmer från invigningen där de intervjuade konstnärerna och gjorde reportage som de sedan la ut på sin Facebooksida. De valde att inte streama och sända live utan satsade istället på korta filmer.

Björn tipsade om att hålla det enkelt när man filmar och det är viktigt med bra ljud. Kan man inte använda en extern mikrofon får man ställa kameran nära den som filmas. De brukar göra intervjuer med sina utställare och inslag som är max fem minuter långa. De använder sig av de videoredigerings verktyg som finns med i Windows och gör enkla klipp. I filmerna visar de inte så mycket av konsten i utställningen utan filmen fungerar som en inspiration och ska locka besökarna till den fysiska utställningen.

Margaretha Samuelsson ordförande från Saabs konstförening i Linköping berättade att Saabs konstförening har medlemmar från flera orter runt om i landet som Göteborg, Arboga, Östersund och Stockholm. De använder sin hemsida, intranätet och sociala medier för att hålla kontakt med medlemmarna. I våras genomförde de sitt årsmöte som de höll både fysiskt och digitalt. Ett 20-tal personer var på plats i lokalen medan årsmötet sändes digitalt och andra deltagare kunde vara med via Skype.

Under hösten kommer de att ha en utställning med konstnärsparet Sahar Burhan och Saad Hajo och ha ett konstnärssamtal med KLYS-ordförande Marika Lagercrantz som kommer att vara både fysiskt men också sändas via Zoom så att fler medlemmar kan ta del av aktiviteten.

Saabs konstförenings hemsida

Ljungby konstförenings hemsida