Eksjö konstförening gör en kokbok för konsten

26/12 2019

Lagom till jul publicerar Eksjö konstförening en kokbok med ett 50-tal recept, komponerade av 44 konstnärer som alla stött konstförening under åren. Vi pratade med ordförande Christina ”Kicki” Ekbladh om idén bakom kokboken.

Varför en kokbok av konstnärer och finns det någon likhet med att laga mat och skapa konst?

-Efter 26 år i styrelsen för Eksjö Konstförening och 21 år som ordförande har jag fått så många trevliga minnen av utställare i föreningen. Jag själv tycker om att laga mat och kom på att det kanske kunde vara något att sätta ihop en bok, KONST-iga Kokboken. Jag skrev till konstnärerna, från Åre i norr till Ärö i söder. Fick ”napp” av 44 konstnärer som skickade in ett recept med en illustration på rätten. Själv letade jag fram foto och skrev ner lite om konstnären och gjorde layout. Om det finns likhet med att laga mat och konst – ja det kan det vara, fantasi, komponera, färg och form!?!

Vilken typ av recept kan läsaren förvänta sig och har du något eget favoritrecept?

-Det är blandat, gröna rätter, soppor, kött- och fiskrätter. Några har bakat och några bjuder på efterrätt. En riktig gammaldags eldig glögg är också med, passar ju nu till jul. Jag har bidragit med en jättegod laxpudding i boken.

Kan du berätta lite om Eksjö konstförening. Hur bildades konstföreningen och hur ser verksamheten ut idag?

-Eksjö Konstförening bildades för 92 år sedan. Vi är ca 600 medlemmar, ganska många för att vara en liten småstad. Vi är aktiva, genomför 4 utställningar/år. Hyr fina utställningslokaler på Eksjö Museum. Vi arrangerar 2-3 konstresor per år av varierande art. Vartannat år bjuder vi in till ”Eksjö på duk”. En helg då det sitter konstnärer, etablerade och amatörer på gator och torg i vår gamla stad och målar! Ett mycket uppskattat inslag. Vi bjuder också in till föreläsningar, ett par om året.

Hur kommer ni att avsluta året för era medlemmar?

-Vi hoppas förstås att boken ska uppskattas och bli ”årets julklapp” för våra medlemmar. Vi har stor Julmarknad i Eksjö andra helgen i december då kommer vi att sälja boken och våra populära konstlotter. Vårt föreningsår slutar sista helgen i februari med årsmöte. Då har vi stor uppslutning och lottar ut konst för ca 111.000 kronor.