Eslövs konsthall i en husvagn

28/2 2023

Konstföreningen ARTiE i Eslöv har köpt in en husvagn som ska fungera som en ambulerande konsthall. Samtidigt ställer sig konstföreningen frågan: Vad kan en konsthall vara?

För 5000 kronor investerade konstföreningen ARTiE i en husvagn som ska fungera som en ambulerande konsthall. Det finns en hel del fördelar med en konsthall i en husvagn berättar ordförande Bella Tinghammar.

– Den är mobil. Vi kommer runt i kommunen och vi kan jobba uppsökande och nå folk och platser vi inte hade nått annars. Vi äger dessutom vår egen lokal och kan bestämma helt själva vad konstnärerna kan göra hos oss utan att behöva förhålla oss till fastighetsägare eller fastighetsskötare.

Cecilia Sterner var invigningskonstnär och under kulturkonferens Rantafel i november 2022 presenterades husvagnen för Region Skåne. Under våren kommer husvagnen att användas av Claes Söderquist, Elin Maria Johansson och David Krantz (som ska köra husvagnen till Harlösadagen den 6 juni som drar 5000 personer med bland annat stor traktorkortege). Under sommaren har man bokat in Astrid Göransson och David Skoog som ska köra på turné i Eslövs kommun med konsthallen.

Konstföreningen har också startat en föreläsningsserie på temat: Vad kan en konsthall vara? Först ut var Per Hasselberg från Konstfrämjandet, näst på tur står Henrik Teleman (Folkets konsthall).

konstföreningens hemsida kan man läsa mer om projektet.