Håkan Larsson 2019 års Christina Jutterströms fond

26/5 2019

Vid förbundsstämman 2019 i Lidköping utsågs Håkan Larsson ordförande för Vetlanda konstförening till 2019 års Christina Jutterströms fond stipendiat för sina insatser inom konstföreningsrörelsen.

Motiveringen löd:

”Vetlanda Konstförening bildades för 70 år sedan och har under dessa år genomgått en kontinuerlig utveckling och är sedan flera år Vetlanda kommuns största ideella förening.

Håkan Larsson har varit styrelseledamot sedan 1973 och dess ordförande sedan 1985. Under hela Håkans ordförandeskap har föreningen ständigt utvecklats och är idag en av landets större ideella konstföreningar.

Hans entusiasm och gedigna kunnande om konst både på lokal och nationell nivå är imponerande och har för konstföreningens utveckling smittat av sig på styrelse såväl som medlemmar i föreningen. Dessa utför ett stort och oegennyttigt arbete allt under en kreativ och pådrivande ledare.”

Christina Jutterströms fond tillkom genom en donation av förre ordföranden i Riksförbundet Sveriges Konstföreningar, Christina Jutterström. Fondens ändamål skall genom ett stipendium uppmärksamma kreativa och driftiga konstföreningsledare i konstförening ansluten till Sveriges Konstföreningar, som arbetar på ideell basis i konstföreningsrörelsen för dess utveckling och fortlevnad.

Ann-Christin Nykvist, ordförande för Sveriges Konstföreningar, tillsammans med Håkan Larsson, ordförande för Vetlanda konstförening.