Konst på bio ett framgångsrecept i Östersund

26/1 2019

Jämtlands Läns Konstförening (JLK) och Östersunds konstklubb (ÖKK) har sedan hösten 2016 ett samarbete med Folkets Bio Regina om att visa konstfilmer på bio. Under tidigare säsonger har man bland annat visat filmer som Loving Vincent, Jag, Claude Monet och Vera Nilsson. Vi pratade om samarbetet med Annica Nordin från Folkets Bio Regina i Östersund.

Hur länge har ni samarbetet med Jämtlands konstförening och Östersunds konstklubb kring Konst på bio? Och hur kom samarbetet till?

– Vi började hösten 2016 med Konst på bio och har samarbetat med JLK och ÖKK redan från början. Jag är själv konstnär, medlem i JLK och vän med dåvarande styrelsemedlem i ÖKK. Jag arbetar med marknadsföring m.m. på Folkets Bio Regina och vi är där anslutna till Live på bio hos Folkets Hus och Parker som också har filmutbud de kallar Konst på bio. Vi tar några filmer därifrån och kompletterar med filmer från andra filmdistributörer.

Hur fungerar det rent praktiskt? Kan föreningen önska vilka filmer som ska visas?

– Föreningen kan önska, men hittills har jag och Ellen Hyttsten från JLK och Gudrun Ros från ÖKK, kommit överens om ett program utifrån några förslag som jag tagit fram. Föreställningarna är öppna för allmänheten men finns med i respektive förenings medlemsutskick m.m. Medlemmar går något billigare på föreställningarna. Inga minsta antal. I själva verket är de här föreställningarna väldigt välbesökta. Lördag kl 15.00 är en bra tid och JLK har över många trogna medlemmar.

Hur har intresset varit kring visningarna?

– Stort, alltid välfylld salong, i snitt ca 50-60 personer per gång.

Skulle man kunna göra något mer för att få ännu fler konstföreningar intresserade av Konst på bio-konceptet?

-Sammanställa filmer som kan passa och ange distributörer. Uppmana föreningar att ta kontakt med lokal biograf. Många biografer kör Konst på bio med filmer nästan enbart från Folkets Hus och Parker, men samarbetar kanske inte med konstföreningar.

(Svensk) filmproduktion av filmer som visar internationellt intressanta konstutställningar, men med mer fokus på själva konsten, längre bilder på konsten och färre och mindre framträdande ’gubbar=experter i rutan’. På så vis tillgängliggörs utställningar/konst till publik oavsett var en bor.