Konst på bio – vårens filmer

22/2 2023

Folkets Hus och Parker presenterar en ny säsong av Konst på bio med filmer om Maija Isola (som skapade Marimekko) och konstnären Mary Cassatt. Som medlem i Sveriges Konstföreningar får du 10% rabatt på biobiljetten.

En målning av Mary Cassatt, från dokumentärfilmen "MARY CASSATT - PAINTING THE MODERN WOMEN". Premiär den 3 mars 2023.

Mary Cassatt – Painting the Modern Woman

Mary Cassatt avbildade de kvinnor som fanns i hennes närhet på ett unikt och nyskapande sätt. Hennes radikala målningar visade upp kvinnorna som intellektuella, feminina och genuina, vilket var en stor skillnad mot hur kvinnor tidigare porträtterats i konst.

Hon tecknade, målade och tryckte dussintals bilder av mödrar med barn utan att själv någonsin gifta sig eller få barn. Klassiskt skolad gick hon med i den radikala parisiska gruppen av konstnärer som kallades Impressionisterna. Premiär 3 mars.

Läs mer om filmen.

Pressbild Maija Isola.

Maija Isola

Maija Isolas tygdesign för Marimekko har erövrat hela världen – men vem var konstnären Maija Isola egentligen? Premiär på bio den 27 januari.

Denna dokumentärfilm om Maija Isola (1927-2001), designern av Finlands mest älskade tyger, berättar historien om ett unikt kvinnoöde och ett livslångt konstnärskap som formades av världen hon upplevde på ständigt resande fot. Hennes orädda design, som klassikerna Unikko, Kivet, Kaivo och Melooni, var avgörande för att skapa Marimekkos färgsprakande universum och framgång världen över.

Läs mer om filmen.