KonstBunkern i Örebro

26/5 2018

Konstföreningen KonstBunkern i Örebro drivs av ett gäng konstnärer med olika bakgrund och uttryck från streetart till måleri och teckning. Förutom KonstBunkern driver man PavilongLux, en obemannad interaktiv konstpaviljong vid Ulla Billquists park i Örebro. Vi bad medlemmarna berätta lite mer om sin verksamhet.

Hur startade KonstBunkern?

-KonstBunkern var från början ett ateljékollektiv som flyttade ihop för ungefär fem år sen. Föreningen bildades 2015 för att vi skulle kunna arrangera workshops och festivaler och ordna utställningar tillsammans. Vi jobbar för att bredda konsten i Örebro och skapa ett bra konstklimat. För andra året i rad deltar vi i Supermarket Stockholm med vårt galleri.

Kan du berätta lite om er medlemmar?

-Vi är 9 medlemmar i KonstBunkern, från väldigt olika delar av konstvärlden. Några av oss kommer från graffitivärlden och har fortfarande mycket kontakt med den men vi har även keramiker, textilare och skulptörer. Vi har en fantastisk bredd både i uttryck och material.

Kan du berätta om Paviljong Lux. Hur fungerar detta interaktiva galleri?

-Paviljong Lux startade som ett projekt av Stefan Rydén. Lux ingår i Sveriges längsta konststråk som går längst Lillån här i Örebro. Örebro Konsthall äger Lux men vi tog över driften 2015. Det är ett galleri där en inte kan gå in, utan står som betraktare utanför. Det är fantastiskt för att det alltid är öppet och tillgängligt för alla, däremot saknade konstnärerna kontakten med besökaren. Vi startade då Bunkern Gallery i våra lokaler.

Vad händer i KonstBunkern för tillfället?

-I Bunkern Gallery just nu visar vi Emfas av Fredrik Landevaag och Lovisa Kjellsdotter. Utställningen tar upp psykisk ohälsa i både installationer, tavlor och video. När en ställer ut i Bunkern Gallery ställer en samtidigt ut på Paviljong Lux. Medlemmarna i Bunkern tar hand om en utställningsperiod per år var.

aviljong Lux är en interaktiv konstpaviljong som drivs av Konstföreningen Bunkern på uppdrag av Örebro Konstha