Konstföreningar på Luleå Biennalen

16/10 2020

Även i årets upplaga av Luleåbiennalen medverkar några av länets konstföreningar. Galleri Syster i Luleå, Arjeplogs konstförening och Korpilombolo kulturförening deltar med olika programpunkter.

Luleå Biennalen invigs den 21 november och har temat ”Tiden på jorden”.

-Det finns många skäl att uppmärksamma konstens akuta betydelse i dagsläget. I pandemins efterverkningar ser vi samhället med nya ögon. Här kan konsten vara ett stöd som vägledare i ett drastiskt förändrat landskap, en ny sorts realism, säger Emily Fahlén och Asrin Haidari, konstnärliga ledare sedan 2018.

Under tre månader kommer besökarna kunna ta del av utställningar, litteraturprogram, dramatik, performance, biennalradio och en journal. Allt detta kommer att äga rum på olika platser i Norrbotten som Silvermuseet i Arjeplog, den mäktiga Storforsens naturreservat, en evakuerad gymnasieskola i  gruvorten Malmberget, men även hos konstföreningarna som nämndes i inledningen.