Larissa Sansour på Bildmuseet

21/9 2020 Videokonst

Konstnären Larissa Sansour som är med i vår nya vandringsutställning Videokonst för alla är aktuell med en dystopisk utställning på Bildmuseet i Umeå.

Larissa Sansour (f. 1973) är en dansk-palestinsk konstnär som arbetar främst med videokonst. På Bildmuseet visar hon verket Heirloom (Arvegods) som skapades för den danska paviljongen på Venedigbiennalen 2019. Det är en dystopisk framtidsskildring där videoverket In Vitro står i fokus.

I framtiden har jorden drabbats av en miljökatastrof och människorna tvingas flytta under jord för att överleva. Fruktträdgårdens skapare ligger på sin dödsbädd när klonen Alia dyker upp och gör upp med mänsklighetens många trauman och drömmar. För vad är det för arv vi för vidare till andra generationer?

A Space Exodus (Utvandring i rymden), av Larissa Sansour. Konstvideo, 5.52 min. Årtal 2008. Videon ingår i vandringsutställningen Videokonst för alla av Sveriges Konstföreningar.

Intervju med Larissa Sansour av Bildmuseet (kan bara ses på Vimeo)

In Vitro - a film by Larissa Sansour & Søren Lind (Trailer)