Lars Lerin hos Kiruna Konstgille

26/1 2019

Det tog bara en kvart innan biljetterna till vernissaget till Lars Lerins utställning på Kiruna Konstgille tog slut. Redan på 70-talet stiftade konstföreningen bekantskap med Lerin, som då var en ganska okänd konstnär som tilldelades Kirunastipendiet. Nu återvänder han till Kiruna som en Sveriges mest folkkära konstnärer och ställer ut sina akvareller under februari hos konstföreningen.

Kajsa Westergren, sekreterare i Kiruna Konstgille berättar om bakgrunden till utställningen:

– Bakgrunden är att vår just avgångne kultursekreterare Lennart Lantto hade en idé om att Lars Lerin borde vara den sista utställaren i gamla stadshuset. Lars Lerin var Kirunastipendiat på sjuttiotalet och då och fortfarande den yngste som fått stipendiet. Lennart skrev och frågade Lerin för närmare tre år sedan. Nu blev det inte så. Men Lennart funderade vidare och frågade om Lars kunde tänka sig att ställa ut i Kiruna Konsgilles regi. Och det kunde han. Utställningen pågår den 30 januari – 28 februari 2019.

Upphovsrätt fotograf Trond Isaksen. Courtesy Sandgrund – Lars Lerin