Lisbeth Hedelin årets Christina Jutterströms stipendiat

31/5 2023

Under jubileumsmiddagen på restaurang SMAK på Malmö konsthall delade förbundsordförande Gertrud Sandqvist ut Christina Jutterströms stipendium som i år tilldelades Lisbeth Hedelin från Norra Hallands konstförening.

Lisbeth Hedelin mottar Christina Jutterströms stipendium till en kreativ och driftig konstföreningsledare. Foto: Emma Månsson
Motiveringen lyder:

Lisbeth Hedelin från Norra Hallands Konstförening har under många år värnat för att öka konstintresset i Kungsbacka kommun. Hennes arbete präglas av nyfikenhet, djärvhet och prestigelöshet. Utifrån den ambitionen hittar hon väntade och oväntade samarbeten som blir till lycka för många. Hur unga ser på konst ligger henne varmt om hjärtat, vilket resulterat i samarbeten med kulturskolan. Något annat hon brinner för är främjandet av en fristående konsthall i Kungsbacka. Lisbeth Hedelin ser möjligheter och kämpar starkt för allas delaktighet till konst och kultur. Hennes arbetsinsats är till synes outtröttlig och alltid med en pigg blick och en varm känsla.