Måltavlan årets konstförening i Gävleborg

26/5 2018

id årets distriktsstämma i Gävleborg tilldelades arbetsplatskonstförening Måltavlan vid Hudiksvalls sjukhus det nyinstiftade priset “Årets konstförening i länet” med motiveringen: “Att uppmärksamma det idoga arbete som föreningen gör i en tid när vi ser en minskning av antalet arbetsplatsföreningar i landet (medan de allmänna blir fler!).”

Vi fick en intervju med konstföreningens ordförande Lena Jonsson som berättade om hur uppmärksamheten redan lett till nya medlemmar.

Er konstförening utsågs till årets konstförening i distrikt Gävleborg. Hur känns det?

-Vi blev helt tagna på sängen, vi hade ingen aning om detta när vi kom till årsstämman. Helt överrumplade och otroligt glada blev vi,  jag som ordförande och vår sekreterare Elinor Bergström-Falk som också var med. Vi hade skickat ut till hela styrelsen att de var inbjudna men ingen mer kunde följa med.

-Det är första gången priset delades ut och vi fick det med motiveringen att vi lyckas behålla vår konstförening på jobbet, ett idogt jobb som ordförande i Gävleborgsdistriktet sa. Och visst är det svårt att få medlemmar att ställa upp på detta ideella arbete, men när någon till slut ställer upp så upptäcker den att det är ju roligt att få köpa det man tycker om, även om man inte vinner själv.

Hudiksvalls tidning skrev en artikel om utmärkelsen. Vad har utmärkelsen betytt för er konstförening?

-Vi har redan efter att vi fick uppmärksamhet i lokaltidningen fått flera nya medlemmar.

Vad ska ni göra med pengarna?

-Vi fick blommor, diplom och 5000:- vilket betyder att vi kan köpa in ännu fler konstverk till årets konstlotteri i samband med vårt årsmöte. Medlemsavgifterna går så gott som helt oavkortat till inköp av konstverk som vi sedan lottar ut. Första pristagaren får välja först och sen väljer andre pristagare osv tills sista pristagaren får ta det som finns kvar då.

Kan du berätta lite om er konstförening?

-Vi är ca 150 medlemmar och vi brukar köpa in drygt 20 vinster och det är uppskattat att vi köper in blandade konstverk, tavlor i olika tekniker, keramik, stol, fårskinn, linne, glaskonst m.m. Vi har en medlemsavgift på 30:-/månad och den dras direkt på lönen.

Lotteriet är en viktig del av er verksamhet. Hur köper ni in vinsterna till konstlotteriet?

-Vi är sju personer i styrelsen och vi köper då in konstverk när vi hittar något någonstans som vi vill ha och vi har genom åren haft vinster inköpta i New York och Paris.  Vi brukar hålla oss kring prisklass mellan 500:- – max 5000:-. Medlemmarna vill hellre ha fler vinster än bara några få som kostat mer.

-Vi har styrelsemöten under året för att kolla att vi håller budget och inte köper in för mycket.

-Alla i styrelsen tycker så olika om konst och det blir att vi köper in olika och det märks också vid årsmötet när vinnarna hämtar ut sina vinster. Vi tycker olika, ett exempel är att vid en dragning hade en vinnare vinstnummer 14 och fick ändå det hon hade valt som nummer 1.

-Vi har också beslutat att köpa lokalt så mycket som möjligt trots att flera gallerier besöker oss och vill sälja, men även hos dem kan lokala konstnärer finnas med.

– Vår sekreterare Elinor uttryckte sig i vår lokaltidning så här: “När man ser ett bra konstverk är det något som sker inombords, det händer något med en” och det tycker jag är en underbart levande beskrivning och jag tror det är det som driver våra medlemmar att vara med i vår Konstförening Måltavlan.

Hur ska ni fira utmärkelsen?

-Vi har inte så mycket annan verksamhet än just lotteriet, vi brukar ibland bjuda in medlemmarna att följa med på utflykter/konstrundor, och vi kommer att fira denna vinst i maj när Konstrundan går av stapeln. Eventuellt om vi kostar på nåt gott fika, en tårta eller nåt också för att medlemmarna ska få känna av glädjen vi har för detta pris

Ordförande Lena Jonsson (t.v) och sekreterare Elinor Bergström-Falk (t.h) i konstföreningen Måltavlan.