Nya medlemsförmåner – hemsida och grafisk identitet

26/1 2022

En egen hemsida, möjligheten att skapa snygga affischer till er konstförening och Konstperspektivs kalendarium är några av våra medlemsförmåner som kan hjälpa er konstförening att få en enhetlig grafisk identitet och sprida information om er verksamhet till befintliga och nya medlemmar.

Skaffa en egen hemsida till konstföreningen. På bilden exempel på hur startsidan kan se ut med alla olika undersidor.

En egen kostnadsfri hemsida

Nu kan Riksförbundet Sveriges Konstföreningar erbjuda alla anslutna konstföreningar en egen hemsida. Hemsidan, som drivs ideellt, är reklamfri och helt gratis för förbundets medlemmar. Riksförbundet Sveriges Konstföreningar äger sidan och ansvarar för driften.

Vi har lagt upp en testsida http://testkf.konstforeningar.se där du kan se hur mallen för en konstförenings hemsida kan se ut. Varje förening kan sedan själva anpassa sin egen sida genom att bestämma färger och ladda upp sin egen logotyp, bildmaterial och innehåll.

Det finns en on-line manual med mer information om hur du skapar en hemsida: manual.konstforeningar.se och en instruktionsfilm på YouTube.

På vår portal hittar du andra som redan har skaffat en hemsida och kan få inspiration: https://konstforeningar.se/

Konstföreningen behöver inte betala för webbhotell eller oroa sig för uppdateringar då det sköts automatiskt. (E-post och eget domännamn ingår inte i tjänsten.)

Kontakta oss på info@sverigeskonstforeningar.nu om du vill veta mer eller att vi ska skapa en hemsida åt er konstförening.

Instruktionsfilm hemsida

Instruktionsfilm om hur man skaffar och administrerar en hemsida till er konstförening.

Exempel på affischer du kan skapa med affischgeneratorn.

Affischgenerator – skapa egna affischer och inbjudningar

Genom att använda ett enkelt formulär kan föreningen och distrikten nu skapa snygga affischer till sina utställningar, föreläsningar och årsmöten. Affischen kan sparas som en PDF eller JPG för att sedan skickas med e-post, läggas ut på hemsida eller i sociala medier. Prova affischgeneratorn här.

Instruktionsfilm om affischgeneratorn

Kort genomgång om hur du skapar en affisch.

Logotype

Genom att använda vår logotype (se ovan) kan ni visa att ni är medlemmar i Riksförbundet Sveriges Konstföreningar. På så sätt kan konstföreningen stärka sin identitet som en del av ett nationellt nätverk av konstföreningar.

Typsnitt

Konstföreningen kan använda  typsnittet Public Sans (ExtraBold för rubriker och Medium för brödtext). Typsnitten är Googles kostnadsfria typsnitt och kan laddas ner som en zip-filen på den här länken. Ladda ner och packa upp filen. Klicka sedan på typsnitten för att installera det i  din dator. Public Sans använder vi på konstföreningarnas egna hemsidor och i affischgeneratorn, så genom att använda samma typsnitt i andra sammanhang kan föreningen skapa en enhetlig grafisk identitet.

Konstperspektivs kalendarium en medlemsförmån

Annonsera i tidskriften Konstperspektiv

Som ansluten konstförening kan ni också annonsera era utställningar utan kostnad i Konstperspektivs kalendarium. Kalendariet finns både i digital form på Konstperspektivs hemsida och i den tryckta tidskriften. Det är ett bra sätt att informera konstpubliken om era utställningar. Kontakta Mathias Jansson (mathias@sverigeskonstforeningar.nu) för mer information.