Performance på Zoom hos SÖS Konstförening i Stockholm

26/10 2021

SÖS Konstförening i Stockholm är en av flera arbetsplatskonstföreningar som under hösten har arrangerat performance på Zoom för sina medlemmar. Vi frågade dem hur de upplevde att se performance digitalt och om de inspirerades på något sätt inför framtidens föreningsarbete.

Hur kom det säg att ni valde att visa Performance på Zoom?

Då vi inte visste pandemiläget var det bra att kunna göra ett event som var digitalt samt att det var kostnadsfritt och gav hälften av våra medlemmar möjlighet till deltagande (vi är totalt drygt 600 medlemmar) och en ny upplevelse.

Hur har responsen varit från era medlemmar?

Väldigt få kopplade tyvärr upp sig på eventen, som var mycket bra.

Har upplevelsen från Performance på Zoom gett er förening några ny idéer på hur man kan uppleva konst eller arbeta med konstupplevelser i er konstförening.

Folk verkar trötta på det digitala och vill uppleva konst i verkligheten. Vi planerar nu in vår årliga vernissage med efterföljande konstutlottning av inköpt konst för medlemmarna. Både vernissage och konstutlottning sker fysiskt på plats på sjukhuset (om inte läget ändras igen inom kort).

Nu har ju restriktioner släppt när det gäller pandemin. Men är det några erfarenheter, kunskaper, tekniker ni kommer att ta med er i efter pandemin i ert fortsatt föreningsarbete?

Det går bra att både köpa in och uppleva konst digitalt.

Förutom Performance på Zoom har ni några andra aktiviteter inplanerade under hösten?

Nej, slutligt inköp av konst för 2021 pågår  inför konstutlottning & vernissage som sker i februari 2022.

Drömmer minnen av ett nu Geska & Robert Brečević /Performing Pictures