SBKs konstförening i Göteborg

26/5 2018

På större arbetsplatser kan konstföreningen fungera som en naturlig mötesplats för medarbetare från olika avdelningar. Det gemensamma konstintresset kan bidra till nya möten och kontakter. Så är det med SBKs konstförening i Göteborg.

Vi fick några ord med ordförande Kerstin Gadd.

Kan du berätta om er konstförening och vad den betyder för de anställda?

-Vår konstförening har drygt 100 medlemmar från sammanlagt mellan 4-8 förvaltningar inom Göteborgs Stad (kommunen). Göteborg är ju stort. Vi är sammanlagt nära 55 000 anställda i 40 olika förvaltningar och ett antal kommunala bolag. Det finns fler konstföreningar inom de olika delarna av organisationen. Men jag tror vår är den äldsta. Den startades på stadsbyggnadskontoret för mer är 40 år sen. Därav namnet SBK:s konstförening. Vi kommer antagligen att byta namn inom kort då vi ju som sagt är många olika förvaltningar i samma förening numer. Det är verkligen roligt att träffas över förvaltningsgränserna. Dels när vi har våra utställningar centralt i Göteborg men framförallt på aktiviteterna vi ordnar. Det är bland annat konstnärsbesök, guidade visningar på konstutställningar, konstresor med mera. Vi samarbetar ofta med vännerna i Konst- och kulturföreningen på förvaltningen Intraservice vid våra arrangemang.

Många arbetsplatsföreningar har haft det tufft den senaste tiden med att rekrytera nya medlemmar och få stöd från sin arbetsgivare när det gäller att driva föreningen. Hur ser det ut på er arbetsplats?

-Vi ansöker varje år om föreningsbidrag från fem förvaltningar. De pengarna används enbart till aktiviteter, resor med mera. Och då vänder vi oss till ALLA anställda inte enbart våra medlemmar. Medlemsavgifterna går å andra sidan enbart till de konstinköp som ger fina vinster i  de utlottningar vi har två gånger om året.

Kan du berätta lite mer om er verksamhet? Ni arrangerar till exempel ett antal utställningar varje år?

-Vi arrangerar många utställningar. Vi har tillgång till en cirka 30 meter lång vägg i stadshuset mitt i Göteborg. Där bjuder vi in konstnärer att ställa ut enskilt eller i samlingsutställningar. Vi blir kontaktade av konstnärer men söker samtidigt efter spännande uttryck. Gärna från Göteborg med omnejd. Vi strävar efter att visa upp så mycket olika konstformer som möjligt. Vi vill också att konstnärerna som ställer ut representerar befolkningen i staden.

Ett annan populärt arrangemang är era konstresor. Har ni något favoritresmål?

-Vårt favoritmål har i ett par år varit att åka på Konstrundan på Österlen och då helgen efter påsk. Då är det möjligt att komma med buss. Vi samarbetar ofta med konstföreningen Intraservice som jag sa ovan. Vi brukar bli ett tjugotal  intresserade som åker iväg och är borta från fredag till söndag.

En ny /(förhoppningsvis) favorit är den resa vi gjorde i fjol till Vandalorum konsthall, Abecita konstmuseum och Textilmuseet i Borås. En häftig och välmatad heldagsutflykt. Mycket uppskattat.

Resa till Wingardhs hytta. Foto: Konstföreningen