Skandinavisk samtidskonst på Borstahusens konstförening

26/5 2018

Borstahusens konstförening gör under 2018 en storsatsning på skandinavisk samtidskonst. Vi frågade Lennarth Cronsell, ordförande i konstföreningen, hur det kommer sig?

-2016 hade vi ett jubileumsår då vi firade att konstföreningen fyllde 50 år. Vi hade spänt bågen högt och kände efteråt att vi ville fortsätta med vårt ambitiösa utställningsprogram. Genom åren har vi bland annat samarbetat med galleristen Ole Larsen, som gett oss inblickar i den norska och danska konstscenen. Under 2018 kommer vi därför har ett tema med skandinavisk samtidskonst och ställa ut konstnärer som Adam Saks (f. 74) från Danmark, Frank Brunner (f. 71) från Norge, Astrid Sylwan (f. 70) från Sverige och Ann Edholm (f. 53) från Sverige.

Kan du berätta lite kort om det finns någon röd tråd bland årets utställare?

-Temat är skandinavisk samtidskonst, sedan har vi försökt hitta en balans mellan olika stilar och inriktningar, och fördelning mellan äldre och unga, män och kvinnor, så att det speglar ett genomsnitt av den skandinaviska samtidskonsten.

Kommer ni att arrangera några evenemang kring utställningarna?

-Konstföreningen hinner inte riktigt med fler evenemang i dagsläget, istället samarbetar vi med Borstahusens museiförening, som arrangerar olika typer av föreläsningar på kvällarna. I samband med utställningen med Adam Saks har vi dock bjudit in Sune Nordgren för att berätta mer om konstnären.

Under de senaste åren har ni lyckats etablera er som en uppmärksammad konsthall både i Sverige och utomlands. Under hösten omnämndes ni i modetidningen VOUGE med positiva ordalag i ett reportage om Skåne. Hur har ni lyckats med att hålla den nivån?

-Landskrona är som kulturstad unik när det gäller konstutbudet sett till innevånare, här finns både konstmuseum, konsthall och fotofestivalen. Det händer mycket vilket vi delvis har surfat på. Sedan har vi länge arbetat med att hålla en hög kvalité och bygga upp ett nätverk för att kunna visa intressant konst. Vi har små ekonomiska resurser så vi arbetar mycket med sociala medier, som skapat ringar på vattnet. Idag har vi runt 700 medlemmar, hälften kommer från Landskrona, och resten från Skåne och övriga Sverige.

Bertil Vallien från utställningen jubileumsåret 2016. Foto: Håkan Karlsson, Landskrona Direkt.