Skyltfönsterutställning hos Göteborgs konstförening

19/5 2020

Vad tar ni för konsten där i fönstret? Corona-krisen ställer till det för många gallerister och konstföreningar och nya initiativ krävs för att visa och sälja konsten. Göteborgs konstförening har valt att satsa på skyltfönsterutställningar.

I höstas flyttade konstföreningen till nya lokaler på Kastellgatan 9 i Göteborg. En lokal med fyra stora fönster ut mot gatan som passar perfekt för skyltfönsterutställningar. Under maj månad ställer skulptören Pieter Hybbinette ut hos konstföreningen som håller utställningen öppet dygnet runt. Besökarna kan när som helst under perioden den 5-31 maj besöka utställningen och även köpa konsten som ställs ut genom att ringa in och beställa de konstverk man är intresserad av.

Skyltfönsterutställningar är nu inget nytt fenomen. Under Konstens Vecka har vi sett flera konstföreningar som ställt ut i stadens skyltfönster och det är ett koncept som säkert fler konstföreningar och gallerister kommer att prova på om corona-krisen blir långvarig.

Göteborgs konstförenings hemsida.

Pieter Hybbinette “Hjältar förr och nu”