Surahammars konst- och hantverksgille prisas

26/5 2019

Surahammars Konst- och hantverksgille har fått årets Hedersgåva från regionens kulturutskott! Priset delades ut tisdagen den 17 september i Västerås stadshus sessionssal och bestod av ett diplom, ett stort vackert rakufat och blommor. Motiveringen löd ” Den lilla kulturföreningen med de kreativa musklerna”

Konstföreningen berättar att genom sitt medlemskap i Sveriges Konstföreningar har det varit lättare ha ställa ut de konstnärer man vill eftersom man har haft möjlighet att söka utställningsersättning. Under ett år har man runt 20 utställningar och man satsar på kvalité, spännande och omväxlande utställningar. Konstföreningen har tillgång till en fantastiskt vacker konsthall på 150 kvm och ett café där man även har parallella utställningar.

Konstföreningen är även med i Hemslöjdsrörelsen och gillar att ställa ut slöjd och konsthantverk blandat med måleri, grafik och skulptur. Den kombinationen tycker man känns helt ”rätt” med tanke på allt intressant som händer i skiktet mellan konst och hantverk. Bland de utställningar som man tycker är mest minnesvärda är blandutställningar som man har kurerat själva genom åren . ”Paper Art ”, ”Insekter”, ”Vi älskar skogen” , ”Kannival” och senast ”Björk”. Till alla dessa utställningar har konstföreningen i bjudit in konstnärer, konsthantverkare och slöjdare från hela landet, vilka har använt massor med olika tekniker och uttryckssätt.

Ragnhild Krupicka, som är utställningsansvarig i föreningen med diplomet. Foto: Eiwor Friedel