Utbildningshelg i Moskosel 1-3 oktober
Rösträtt och performance stod det i inbjudan till Sveriges Konstföreningars utbildningshelg i Moskosel. Kan två så skilda områden ha något gemensamt? Går de att kombinera? Det är i år 100 år sedan kvinnor fick rösta första gången. Rösträtten då – vad kämpar vi för, vad måste vi slå vakt om idag? Efter en föreläsning av Karin Westergren om vägen till rösträtt så fick deltagarna i en workshop göra affischer om vad vi, dagens generation, måste kämpa för och försvara - demokrati är en process!
Den gamla skolan i byn har blivit Moskosel Creative Lab, en plats för konst, kultur och skapande. Linda Rehmal visade runt, berättade om verksamhet och utvecklingsplaner med Artist in Residence, konstkurser, workshops för dansare, kulturaktiviteter för barn och mycket mer. Byaskolan har blivit precis vad namnet säger, ett kreativt labb och den plats där distriktets utbildningshelg nu genomfördes efter att ha ställts in två gånger på grund av pandemin.
Jenny Schinkler, dansare och performance-konstnär lyfte i sitt performance The Golden Years frågan om kvinnors situation idag, om vilka normer som styr och hur de påverkar självkänsla och självbild. För varje upplevd svaghet finns en produkt som kan bota. Kvinnor är fångna i nya bojor. Det guldfärgade rummet där Jenny framförde sitt performance förstärkte budskapet, lyfte frågan - vems gyllne år?
Viss oro hos deltagarna när de läste Jennys presentation av sin rörelseworkshop för söndag förmiddag.
- Vi kommer tillsammans utforska rummen i och omkring oss med rörelse. Genom guidad improvisation får vi granska vår anatomiska kapacitet, hitta lekfullheten och utmana oss till att känna med varenda fiber kroppen.
Att under Jennys ledning får starta, mjuka upp sin kropp, röra alla delar bokstavligen från tå till topp och sen låta kroppen inta rummet i fria rörelser var en mycket positiv upplevelse.
John Huntington presenterade sin performance Potatisekonomin via zoom. John samlar på stämplar och med utgångspunkt i stämplarna berättade han en historia om makt, pengar och byråkrati. Parallellt med berättandet visade han också tre olika metoder som dessa maktpersoner använt när de stämplat sina dokument. Igenkänningsfaktorn var hög och förvåningen stor över att stämplar kunde belysa folkhemmets framväxt i Sverige. Så åter till inledningsfrågan, visst har rösträtt och performance något gemensamt – demokrati och mänskliga rättigheter, yttrandefriheten och rätten att skapa!