Eldsjälar från Korpilombolo Kulturförening får Dynamostipendiet

Konstnärsnämndens Dynamostipendium på 150 000 kronor går till Märta, Karin och Linnéa Nylund som är verksamma i Korpilombolo Kulturförening.

Motiveringen lyder:

Dynamostipendiet 2023 tilldelas Märta, Karin och Linnéa Nylund för deras mångåriga arbete med Nattfestivalen i Korpilombolo. I snart tjugo år har denna festival ägt rum, som inte är ett kortvarigt firande utan ett nästan två veckor långt pärlband av händelser. Festivalen är sprungen ur en virvel av förflyttningar, fiktion och nattens poesi – här presenteras bildkonsten jämte andra konstformer och vetenskaper i en miljö som sätter sinne och intellekt i rörelse. Med stor omsorg har systrarna Nylund tillsammans med sin bygd skapat en plats som mitt i mörkaste december lyser lika starkt som stjärnhimlen en molnfri natt.

Läs mer på Konstnärsnämndens hemsida.

Vi har ju så klart redan uppmärksammat konstföreningens engagemang när vi tilldelade Märta Nylund, ordförande i Korpilombolo Kulturförenings konstsektion, Christina Jutterströms stipendium för 2021.