Märta Nylund får 2021 års Christina Jutterströms stipendium

31/5 2021

Vid Sveriges Konstföreningars förbundsstämma den 29 maj tilldelades Märta Nylund, ordförande i Korpilombolo Kulturförenings konstsektion, Christina Jutterströms stipendium för 2021.

Ur motiveringen till stipendiet:

År 2005 startade Nattfestivalen i Korpilombolo och sedan dess har den arrangerats årligen. Som nyvald ordförande för konstsektionen tog Märta Nylund sig an uppdraget med stor entusiasm och alltsedan 2005 har konsten varit en självklar del av festivalen. Genom egna kontakter och samverkan med olika konstaktörer i länet har regionala, nationella och internationella konstnärer kunnat engageras. Märta har, tillsammans med övriga medlemmar i konstsektionen, planerat och genomfört flera workshops och studiebesök för intresserade i Korpilombolo men även tillresta har kunnat vara med. I Korpilombolo har intresset för konst vuxit och breddats genom åren. Märtas betydelse för detta resultat kan inte överskattas.

Christina Jutterströms fond tillkom genom en donation av förre ordföranden i Riksförbundet Sveriges Konstföreningar, Christina Jutterström. Fondens ändamål skall genom ett stipendium uppmärksamma kreativa och driftiga konstföreningsledare i konstförening ansluten till Sveriges Konstföreningar, som arbetar på ideell basis i konstföreningsrörelsen för dess utveckling och fortlevnad.

Karin Westergren, förbundsstyrelsen och ordförande i norrbottensdistriktet, överlämnade stipendiet på plats i Korpilombolo. Märtas systrar Linnéa och Karin gladdes förstås över valet av stipendiat. Överlämnandet följdes via Zoom av deltagarna i förbundsstämman. Förrådet i bakgrunden har fått sin gestaltning av Sofia Waara, konstnär, Pajala.