Inbjudan till föreläsning om performancekonst

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar bjuder efter sommaren in till en föreläsning om performancekonsten med en historisk tillbakablick och en samtida översikt.

Linda Fagerström, konstvetare och konstkritiker berättar om performancekonstens historia medan Elin Lundgren konstnärlig ledare på Lilith Performance Studio ger oss exempel på samtida performancekonstnärer.

Föreläsningen äger rum på Zoom måndagen den 29 augusti mellan kl 15.00-16.00

Anmäl dig till föreläsningen här.

Mer om föreläsningarna

Linda Fagerström ”Kropp, koreografi och teori. Några nedslag i performancekonsten historia”. Linda Fagerström förklarar hur performance utvecklats som konstform under de senaste 100 åren och reflekterar över dess betydelse idag.

Elin Lundgren ”Lilith Performance Studio och den samtida performancekonsten”

Lilith Performance Studio är en oberoende konstorganisation och arena för praktisk konstnärlig forskning med inriktning på nyproducerade bildkonst-performance. Lilith Performance Studio, som grundades 2007 av konstnärerna och curatorerna Elin Lundgren & Petter Pettersson, initierar nya exceptionella performance och visar de för en stor publik. Studion skapar nya storskaliga performanceverk genom att bjuda in bildkonstnärer från hela världen, vissa som aldrig har arbetat live tidigare.

Sedan starten har Lilith Performance Studio curaterat och producerat över 60 storskaliga platsspecifika performanceverk i samarbete med konstnärer från hela världen, både yngre och etablerade såsom; Lina Lapelytė (LH), Tori Wrånes (NO), Laura Lima (BRA), Angelica Mesiti (AUS), Liina Siib (EST), Ulla von Brandenburg (DE), Yingmei Duan (CHN), mfl.

Elin Lundgren (f. 1973, Stockholm bor och arbetar i Linderöd / Malmö ) är konstnär, curator, producent och konstnärlig ledare för Lilith Performance Studio i Malmö. https://lilithperformancestudio.com

**

Föreläsningen ingår som en del i projektet Performance på Zoom där konstföreningar kan låna 10 olika performanceverk utan kostnad och visa live för konstföreningens medlemmar. Läs mer om deltagande konstnärer och boka en performance här.

Anna Johnasson-Shout out Church #5