Pressmeddelande: 50 år och fortfarande en stark rörelse för konsten

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar firar i år 50-år som förbund. Under de senaste fem decennierna har vi kontinuerligt arbetat för att stärka och stötta konstföreningarna runt om i landet och främjat konstens tillväxt och utveckling i hela Sverige. Vi har alltid varit en viktig röst och en stark förespråkare för konstens betydelse i samhället.

”Vi är stolta över att fira 50 år som ett starkt och växande förbund”, säger Greta Burman ordförande för Riksförbundet Sveriges Konstföreningar. ”Vårt engagemang för att främja konstnärernas och konstföreningarnas intressen har aldrig varit starkare. Vi ser fram emot att fortsätta vara en drivkraft för att lyfta fram samtidskonst och verka för en inkluderande och levande konstscen i hela Sverige.”

En av de stora anledningarna till att Riksförbundet Sveriges Konstföreningar har varit relevant under så lång tid är förmågan att anpassa sig till nya utmaningar. Genom att omfamna nya teknologier och digitala plattformar har förbundet de senaste åren kunnat nå ut till en bredare publik och erbjuda konstupplevelser på nya och innovativa sätt. Utställningen Vävda Rum – Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst är ett exempel. Där har vi använt oss av AR-teknik för att göra det möjligt för allmänheten att uppleva ny offentlig konst på 137 platser i Sverige.

Förbundet består idag av 630 ideella konstföreningar som årligen arrangerar tusentals utställningar och kulturevenemang runt om i Sverige. Konstföreningarnas inköp av konst utgör också en betydande del av konstmarknaden och är avgörande för många konstnärers försörjning. I många kommuner är konstföreningen den enda konstarrangören och plats där innevånarna kan uppleva samtida konst. Genom vårt riksomfattande nätverk av utställningsarrangörer har Sveriges konstföreningar möjlighet att sprida samtidskonst till hela Sverige.

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar 50-årsjubileum kommer att firas med en rad spännande evenemang under helgen den 27-28 maj då vår förbundsstämman arrangeras i Limhamn, Malmö. Flera tidigare ordförande som Christina Jutterström och Ann-Christin Nykvist kommer att medverka under jubileet.

För mer information om förbundet och vår verksamhet se hemsidan: www.sverigeskonstforeningar.nu

Eller kontakta förbundschef Greta Burman på tel: 070-8894492 eller greta@sverigeskonstforeningar.nu