Samtida konsthantverk – digitala portfoliovisningar

Tillsammans med Konsthantverkscentrum bjöd Riksförbundet Sveriges Konstföreningar in till en digital portfoliovisning på Zoom med sex stycken samtida konsthantverkare.

Konsthantverkscentrum och Riksförbundet Sveriges Konstföreningar har under ett antal år samarbetat i olika konstbildande projekt, bland annat den återkommande vandringsutställningen 1 kubik konsthantverk. Tillsammans erbjuder vi en ny digital plattform och kontaktyta mellan konsthantverkare och konstföreningar runt om i hela Sverige som förmedlas via Zoom.

De deltagande konsthantverkarna var:

• Eva Zethraeus – keramik
  •  Åsa Elmstam – metall, trä med mera
  •  Maja Michaelsdotter Eriksson – textil
  •  Mariana Silva Varela – textil
  •  Kristin Larsson – glas, tenn och koppar
  • Masayoshi Oya – keramik

Målet med satsningen är att konsthantverkare och konstföreningar ska kunna hitta varandra för att inleda nya samarbeten, till exempel utställningsmöjligheter, arvoderade samtal, ateljébesök och eventuella inköp. Tanken är att de digitala portfoliovisningarna ska bli ett återkommande arrangemang.

Du hittar filmerna från vår första digitala portfoliovisning på våra lösenordsskyddade medlemssidor.