Vi skriver konsthistoria tillsammans med utställningen Vävda rum!

Våren 2023 firar Riksförbundet Sveriges Konstföreningar 50-årsjubileum! Vi vill bjuda in alla våra medlemmar att delta i firandet genom att vara med i Sveriges (kanske världens) största utställning av offentlig konst som gjorts med den nya spännande tekniken Augmented Reality (AR).

Illustration idéskiss Vävda Rum.

Utställningsprojektet Vävda rum är en unik möjlighet att arbeta med nya publikgrupper och etablera en starkare lokal kännedom om just er konstförening. Vill ni vara med och skriva ett nytt kapitel i svensk konsthistoria? Vi tänkte väl det!

Utställningen kommer presentera nya verk av 10 svenska konstnärer. Verken är gjorda specifikt för det tekniska formatet och är virtuella, konstverken kommer att upplevas genom en app i besökarnas mobil och låter dem se, höra och interagera med verken i det fysiska stadsrummet.

Vi på kansliet kommer att sköta det tekniska, hjälpa er med pedagogiskt och kommunikativt material, förslag på programpunkter, affischer och mallar för pressmeddelanden. Ni bidrar med er lokalkännedom och är medskapare till utställningen. Det är ni som bestämmer vart verken ska placeras i den offentliga miljön i er hemstad. Ni är sedan värdar för utställningen som kommer att öppnas samtidigt i landets 290 kommuner.

Vävda rum är geografiskt sett den största utställningen som skapats i landets historia. Vernissagen kommer sammanfalla med Riksförbundet Sveriges Konstföreningars 50-års jubileum. Datumet för vernissagen är 20 maj och utställningen pågår till 30 september 2023.

Anmäl er på länken nedan om ni vill engagera er i denna manifestation av konstbildning och firandet av konstföreningars historia och samtid!

Länk till anmälan: https://bit.ly/3fb90T4

Läs mer om projektet Vävda Rum.

Har du frågor kontakta:
Alexandra Hvalgren
Projektledare Vävda Rum
Tel.: 070-410 50 10
alexandra@sverigeskonstforeningar.nu

Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen.