Arkiv: Politisk konst

2014 var det valår och vad passade då bättre än ett konstbildningstema om politisk konst? Politisk konst ifrågasätter och diskuterar sin samtids politiska och samhälleliga förhållanden.  Den 17-18 maj 2014 arrangerade Sveriges Konstföreningar ett konstbildningsseminarium i Umeå i samverkan med Bildmuseet, Verkligheten och Sensus studieförbund.

I seminariet ställer vi oss frågan hur det står till med den politiska konsten idag? Vi granskar och upplever den politiska konsten genom en rad olika perspektiv. Dan Jönsson, skribent och konstkritiker på DN, inleder med föredraget ”Vid konsthistoriens slut”. Anders Rydell, författare och redaktör för bl. a. Konstnären, fortsätter med föreläsningen ”Politik och estetik, som delvis tar utgång i hans senaste bok “Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter”. Därutöver hålls visningar på Bildmuseet och fyra inbjudna konstnärer genomför deltagarbaserade politiska konstprojekt tillsammans med seminariets deltagare. Avslutande hålls en paneldiskussion med inbjudna gäster.

Deltagarna kunde välja mellan fyra workshops.

• Malin Lobell: Kan växter bli politiska?
  • Gunilla Samberg: VRIL Värsta Resoluta Inpass Levereras
  • Cecilia Parsberg: Kropp på gata
  • Johannes Samuelsson: Umeåguiden 2014

Helgen avslutades med ett panelsamtal om politisk konst. Moderator var Ann-Christin Nykvist och i panelen deltog Dan Jönsson, Cecilia Parsberg och Anders Rydell.