Arkiv: Som fågel

Konstnären Sahar Burhan har skapat "Som fågel" ett interaktivt konstprojekt som är baserat på att bygga bon inspirerade av fågelbon för flyktingar. Genom ett samarbete med Riksförbundet Sveriges Konstföreningar genomfördes projektet hos olika konstföreningar (t ex Söderköping, Korpilombolo och Skådebanan) under 2021.

Som flykting och konstnär har frågan om hemmet blivit en central idé för mig. Det är en idé som jag håller i mitt huvud och gestaltar var än jag befinner mig. Jag behöver inte längre ett betongtak. Idag är jag som en fågel och bygger mitt hem vart jag vill. (Citat, Sahar Burhan)

Låter projektet intressant så kan du kontakta Sahar Burhan för mer information och samarbete. Se konstnärens hemsida för kontaktinformation.

Sahar Burhan projekt Som Fågel

Presentationsfilm om den syriska konstnären Sahar Burhan och hennes pågående interaktiva projekt Som Fågel. Ett nationellt samarbete med Riksförbundet Sveriges Konstföreningar.