Medlemssida

Denna sida är bara tillgänglig för våra medlemmar.

Om du är medlem vänligen logga in nedan.

Om er förening inte är medlem kan ni ansöka om medlemskap.

Konsten att mötas – ett projekt i tiden

Nu har erfarenheterna från projektet “Konsten att mötas” sammanställts i en publikation. I skriften finns intervjuer med tre deltagande konstföreningar Österängens Konsthall, Folkare Konstförening och Rejmyre Art LAB och essäer av Charlotte Bydler, Corina Oprea, Sebastian Dahlqvist, Abir Boukhari och Meira Ahmemulic.

Under 2018 medverkade 20 konstföreningar i riksförbundet Sveriges Konstföreningar landsomfattande projekt “Konsten att mötas” som gav konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Sveriges Konstföreningar vill med ”Konsten att mötas” skapa nya spännande möten och kreativa samarbetsprocesser och samtidigt underlätta för nyanlända konstnärer att komma in på den svenska konstscenen. Konstföreningarna är en viktig del av civilsamhället och som många andra ideella föreningar har de en betydelsefull funktion när det gäller att skapa integration och att arbeta med att förändra normer och attityder i samhället på ett inkluderande sätt. Samtidigt som konstföreningarna får möjlighet att presentera intressanta och inspirerande konstnärskap som kan öppna upp föreningarna för nya målgrupper och konstintresserade.