Medlemssida

Denna sida är bara tillgänglig för våra medlemmar.

Om du är medlem vänligen logga in nedan.

Om er förening inte är medlem kan ni ansöka om medlemskap.

Konstföreningsrörelsens historia

Under 2023 firar Riksförbundet Sveriges Konstföreningar 50 år. Med anledning av jubileet höll vi två jubileumsföreläsningar om konstföreningsrörelsens och riksförbundets historia.

För att starta videon ange lösenordet:  medlem

Konstföreningsrörelsens historia del 1

Föreläsning från den 22 mars: Konstföreningsrörelsens historia del 1. Mathias Jansson från riksförbundet berättar om bakgrunden till hur konstföreningsrörelsen uppstår i norra Tyskland under 1800-talet och sedan letar sig vidare upp till Norden och ger exempel på några av de första konstföreningarna som bildas i Sverige.

Konstföreningsrörelsens historia del 1

Föreläsning från den 29 mars: Konstföreningsrörelsens historia del 2: Mathias Jansson från riksförbundet berättar om hur arbetsplatskonstföreningar uppstår i Sverige och hur konstföreningarna börjar sluta sig samman för att slutligen bilda ett riksförbund 1973.