Arkiv: Ung. konst – 1 kubik konsthantverk

Ung. konst  var en vandringsutställning som presenterade åtta nyutexaminerade konsthantverkares arbeten. Syftet med utställningen var att visa ett brett tvärsnitt av ett dagsaktuellt konsthantverk, en brokig mix av olika material och uttryck som speglar infallsvinklar och frågeställningar från vår samtid.

Gemensam nämnare var att alla verk var skapade av unga och nyutbildade och idag verksamma konsthantverkare i Sverige.

Ung. konst togs fram i ett samarbete mellan Konsthantverkscentrum och Sveriges Konstföreningar och är den andra i en serie av vandringsutställningar som tagits fram i det här formatet. Utställningen turnérade hos konstföreningar anslutna till Sveriges Konstföreningar under under 2018 och våren 2019.

De medverkande konsthantverkarna  var:

• Alexander Tallén:
  • Ammy Olofsson