AI en kort historik
År 1770 presenterade författaren och uppfinnaren Wolfgang von Kempelen en fantastisk maskin för drottningen Maria Theresa av Österrike. Det var en mekanisk maskin som kunde spela schack mot en mänsklig motståndare. Med tanke på att det var först i slutet av 1950-talet som man lyckades skapa en dator som kunde spela schack med människor, så var naturligtvis Kempelens uppfinning för bra för att vara sann.
Kempelens maskin har i historien gått under namnet ”den mekaniska turken”, eftersom maskinens schackmotståndare var klädd i turban och kappa, men det var nu ingen robot eller artificiell intelligens som flyttade pjäserna på brädet, utan en människa som låg gömd inuti lådan. Drömmen om att skapa konstgjord intelligens och en maskin som efterliknar en människa har dock funnits länge hos mänskligheten.
Det var först i mitten av 1950-talet som man började prata om artificiell intelligens. Kanske har du hört talas om Turingtestet? Alan Turing var en brittisk matematiker, som arbetade som kodknäckare under andra världskriget och skapade den första datorn vid den topphemliga anläggningen Bletchley Park. Turing funderade också en del på artificiell intelligens och kom på idén bakom Turingtestet som är ett tankeexperiment för att kontrollera om man kan avgöra om man pratar med en maskin eller en riktig människa. Om du inte märker någon skillnad så har maskinen uppnått en viss nivå av artificiell intelligens.
Utvecklingen av AI stod länge och stampade på samma ställe utan någon större framgångar. Det är först de senaste åren som man har nått de stora genombrotten, och det beror på tre saker: Datorerna har blivit tillräckligt kraftfulla och snabba, det finns nu tillräckligt mycket data som AI:n kan träna på. En AI behöver nämligen enorma mängder data för att kunna tränas och blir bra, och det sista är att man kommit på nya metoder och program som bättre härmar hjärnans sätt att lära sig.
1997 besegrade en AI-dator världsmästaren Garry Kasparov i schack som är ett relativt enkelt spel i jämförelse med det kinesiska spelet GO, där världsmästaren fick se sig besegrad 2016 av en AI. Sedan dess har utvecklingen gått snabbt framåt och AI har integrerats i allt fler delar av vårt samhälle. Med bland annat bildskaparen DALL-E som lanserades 2021 och ChatGPT som lanserade 2022, har AI blivit en del av vår vardag. Vi kan nu enkelt skapa bilder utifrån en textbeskrivning och prata och diskutera med en AI för att få svar och hjälp med våra frågor och problem.