Årets konstbildning 2024

24/1 2024

Under 2024 bjuder vi in till ett antal föreläsningar och webbinarier för våra medlemmar på Zoom. Det blir bland annat fyra konstföreläsningar i samarbete med tidskriften Konstperspektiv och fyra webbinarium i samarbete med det europeiska nätverket ENAAK. Dessa föreläsningar är kostnadsfria för anslutna konstföreningar. Tipsa gärna era medlemmar om föreläsningarna.

ENAAK webinars tisdagar kl. 16:00 (webbinarierna hålls på engelska)

I det första seminariet kommer Gonçalo Marques från vår medlemsförening Moskosel Creative Lab, och Maria Ragnerstam från Konstfrämjandet Norrbotten att utifrån deras olika perspektiv prata om hur det är att arbeta med samtidskonst i Norrbotten. Ladda ner programmet som PDF.

I det andra seminariet får du lyssna på Katja Räisänen med över 20 års erfarenhet av konstförmedling och som idag jobbar på Helsinki Contemporary art gallery som försäljningschef och Mari Manninen författare och journalist på Helsingin Sanomat och som är en passionerad konstsamlare. Ladda ner programmet som PDF.

• 15/10 Minimum fees for the fees for self-employed persons in the arts and culture sector Host: Arbeitsgemeinschaft Deutscher Kunstvereine (ADKV)
  • 19/11 Youth Participation in the Art Societies Host: Norske Kunstforeninger

Anmäl dig till ENAAKs webbinarium här

Konstföreläsningar i samarbete med tidskriften Konstperspektiv, onsdagar kl. 15.00

I anslutning till varje nummer av Konstperspektiv kommer vi under 2024 att arrangera en digital föreläsning som knyter an till senaste numret. Syftet är att skapa konstbildning med både text och samtal. Datum är satta, men inte alla föreläsare. Under året gäller följande datum för föreläsningarna:

•  27/3 ”Titta på naturen! Den är där borta.” Anders Jansson, museiintendent vid Bildmuseet vid Umeå universitet föreläser. Med exempel från aktuella utställningar kommer föreläsningen att handla om hur konstnärer utforskar, ifrågasätter och behandlar människans relation till naturen. Hur närmar sig konstnärer vår tids avgörande frågor med klimatförändringar och sociala utmaningar? Kan konsten vara en katalysator för förändring? Se inspelningen av föreläsningen här.
  • 5/6 preliminärt om måleriet i samtidskonsten. Ämne och föreläsare meddelas längre fram.
  • 2/10 preliminärt om biennaler och den internationella konstscenen i anslutning till Venedig biennalen. Ämne och föreläsare meddelas längre fram
  • 4/12 ämne och föreläsare meddelas längre fram

Anmäl dig till föreläsningarna här.

© Cecilia Hedlund / Bildupphovsrätt 2024.