Medlemssida

Denna sida är bara tillgänglig för våra medlemmar.

Om du är medlem vänligen logga in nedan.

Om er förening inte är medlem kan ni ansöka om medlemskap.

Barn och ungdomsverksamhet hos Ålesund Kunstforening

22/5 2018 Ung Konst

Ålesund Kunstforening fick förra året 8000 NOK från sitt riksförbund Norske Kunstforeninger för att i ett projekt kunna utveckla sin barn- och ungdomsverksamhet. Vi pratade med Ida Haugland, som i höstas började som ny curator för KHÅK Kunsthall och Ålesund Kunstforening om vikten att arbeta med barn och unga i en konstförening.

Kan du berätta lite om det bidrag ni fick förra året och vad det användes till?

Vi fikk 8.000 kr som gikk til kurs i monotypi og kurs i collage-teknikk/juleverksted. Dette ble gjennomført før jeg ble gallerileder, men har fått tilbakemelding om at det var godt oppmøte og flotte kurs. I tillegg fikk vi midler til å vise film (dokumentar om Håkon Bleken). Dette var for voksne.

-Vi søkte fordi vi synes det er viktig å vise frem det estetiske kulturfeltet til alle aldersgrupper. Vi merker at det ofte er de voksne og eldre generasjonene som er vant å besøke utstillinger. Unge i dag har så mange andre tilbud og aktiviteter at de gjerne ikke er klar over hvilke muligheter som finnes. De oppsøker det jevnaldrende oppsøker, og deler interesser med likesinnede: sport, musikk, konserter, osv. Hvis vi åpner opp for at også de små kan få oppleve profesjonell kunst på en tilrettelagt måte, øker sjansen for at de åpner øynene for denne delen av kulturfeltet. I neste omgang ser vi dem kanskje igjen på besøk i galleriet for å oppleve kunsten alene – sammen med sine jevnaldrende. Vi synes det er viktig at alle får muligheten til å føle seg som en del av kunst- og kulturfeltet, som historisk sett har vært forbeholdt noen få. Å invitere barn inn er en måte å gjøre dette på – da signaliserer vi at kunsten er tilgjengelig for alle, og at alle kan få noe ut av å oppsøke den.

Hur kommer ni att fortsätta att arbeta med barn och unga under kommande år?

-Vi kommer til å fortsette med å ha workshops for barn og unge i 2018. Vi har allerede avtalt origamikurs, hvor barn kan lære å gjøre et flatt ark til en tredimensjonal figur, og kommer til å se etter flere workshop-muligheter utover året.

-I tillegg skal jeg prøve å få brukt lærerbakgrunnen min til å lage noen undervisningsopplegg i tilknytning til utstillingene i galleriet. Jeg tenker en omvisning og noen praktiske oppgaver som skoleklasser kan få gjøre ved et besøk hos oss. Siden jeg selv har vært lærer i estetiske fag, vet jeg at tiden er knapp og timene korte, og det krever en del av lærere å både organisere turen til og fra et utstillingslokale og å lage selve opplegget som skal gjennomføres. Jeg tror på at vi får flere besøk av unge om vi tilrettelegger og gjør det enkelt for grupper å møte opp og oppleve. Jeg er allerede i dialog med en kunstner om en forestilling for barn ved eventuell utstillingsåpning, men dette er helt i startgropen enda.

-Ellers er klasser fra Ålesund Kunstfagskole innom av og til (verdt å nevne, selv om de ikke er barn, men i et utdanningsløp). De har nettopp hatt et kurs som handler om utstilling, galleri og kuratering. I den sammenheng har de vært her for å lære om galleridrift, planlegging av utstilling og lignende av oss som jobber her. I tillegg har de fått snakke med kunstneren Susanne Kathlen Mader, som i samme tidsrom jobbet med å sette opp en stedsspesifikk installasjon her. Slike møter vil vi gjerne fortsette å legge til rette for.

-Vi er også i planleggingsfasen med et prosjekt som omfatter barn, kunst og teknologi. Men dette er fortsatt i planleggingsstadiet, og tiden vil vise om vi får til dette med tanke på økonomi, støtte og profesjonell hjelp. Vi håper 🙂

Hur ser medelåldern ut bland konstföreningens medlemmar idag och hur ska man locka unga till konstföreningen?

-Vi har et medlemsregister med en ganske høy gjennomsnittsalder. Vi er takknemlige for alle medlemmer, men ønsker selvfølgelig at flere unge også melder seg inn fremover. Før var nok en innmelding i en kunstforening like mye en tanke om å høre til, være en del av et selskap, som å få rabatter og andre fordeler. Ordet «forening» kan lett oppfattes som et lukket selskap og signaliserer dermed noe ekskluderende for dem som ikke er medlemmer. Det er lettere å oppfatte som et negativt ord i samfunnet unge lever i i dag, og kanskje er dette et hinder på veien mot å melde seg inn. I tillegg finner unge tilhørighet andre steder i dag. Hvis vi skal nå ut til nye medlemmer, må vi nok friste med andre ting enn rabatter på kunstkjøp og lotteri, for de helt yngste har kanskje ikke råd til å bruke disse fordelene enda. Dermed blir medlemskapet en ren utgiftspost. Vi tenker på å tilrettelegge for arrangementer som kan passe til yngre medlemmer, for å gjøre det interessant å være medlem og for å ufarliggjøre inngangen til kunstverdenen. Vi tror at å besøke gallerier og museer fra man er liten kan minske gapet mellom kunsten og det øvrige samfunnet (for de som fortsatt skiller dette fra hverandre) – nettopp derfor er det veldig viktig å invitere barn inn og tilrettelegge for dem!

Kan du berätta lite kort om konstföreningen?

-Ålesund Kunstforening ble etablert i 1906 og er dermed en av Norges eldste kunstforeninger. Vi flyttet inn i nye lokaler for litt over et år siden, og har nå ca. 650 kvm til å formidle kunst. Vi har ca. 8-10 utstillinger av norske og utenlandske kunstnere hvert år, i tillegg til en grafikk- og kunsthåndverksavdeling med et stort utvalg. Grafikken selges også i nettgalleri på . Innerst i galleriet er en avdeling som viser kunstsamlingen til Stiftelsen Kjell Holm. Denne rommer historiske bilder fra kunstnere som Adolph Tiedemand og Nikolai Astrup i tillegg til nyere kunst. Ålesund Kunstforening har også en egen kunstsamling. Et utvalg fra denne ble sist vist i våre lokaler i 2017, sammen med et større utvalg av Kjell Holm-stiftelsen sin kunst.

-Vi er to fast ansatte – gallerileder og galleriassistent – som begge har fulltidsjobb i kunstforeningen. I tillegg har kunstforeningen et frivillig styre på åtte personer og to ansatte på tilkallingsbasis.

Besök konstföreningens hemsida:

Foto: Ålesunds konstförening, Julverkstad för barn