Barn och ungdomsverksamhet hos Ålesund Kunstforening

22/5 2018 Ung Konst

Ålesund Kunstforening fick förra året 8000 NOK från sitt riksförbund Norske Kunstforeninger för att i ett projekt kunna utveckla sin barn- och ungdomsverksamhet. Vi pratade med Ida Haugland, som i höstas började som ny curator för KHÅK Kunsthall och Ålesund Kunstforening om vikten att arbeta med barn och unga i en konstförening.

Kan du berätta lite om det bidrag ni fick förra året och vad det användes till?

Vi fikk 8.000 kr som gikk til kurs i monotypi og kurs i collage-teknikk/juleverksted. Dette ble gjennomført før jeg ble gallerileder, men har fått tilbakemelding om at det var godt oppmøte og flotte kurs. I tillegg fikk vi midler til å vise film (dokumentar om Håkon Bleken). Dette var for voksne.

-Vi søkte fordi vi synes det er viktig å vise frem det estetiske kulturfeltet til alle aldersgrupper. Vi merker at det ofte er de voksne og eldre generasjonene som er vant å besøke utstillinger. Unge i dag har så mange andre tilbud og aktiviteter at de gjerne ikke er klar over hvilke muligheter som finnes. De oppsøker det jevnaldrende oppsøker, og deler interesser med likesinnede: sport, musikk, konserter, osv. Hvis vi åpner opp for at også de små kan få oppleve profesjonell kunst på en tilrettelagt måte, øker sjansen for at de åpner øynene for denne delen av kulturfeltet. I neste omgang ser vi dem kanskje igjen på besøk i galleriet for å oppleve kunsten alene – sammen med sine jevnaldrende. Vi synes det er viktig at alle får muligheten til å føle seg som en del av kunst- og kulturfeltet, som historisk sett har vært forbeholdt noen få. Å invitere barn inn er en måte å gjøre dette på – da signaliserer vi at kunsten er tilgjengelig for alle, og at alle kan få noe ut av å oppsøke den.

Hur kommer ni att fortsätta att arbeta med barn och unga under kommande år?

-Vi kommer til å fortsette med å ha workshops for barn og unge i 2018. Vi har allerede avtalt origamikurs, hvor barn kan lære å gjøre et flatt ark til en tredimensjonal figur, og kommer til å se etter flere workshop-muligheter utover året.

-I tillegg skal jeg prøve å få brukt lærerbakgrunnen min til å lage noen undervisningsopplegg i tilknytning til utstillingene i galleriet. Jeg tenker en omvisning og noen praktiske oppgaver som skoleklasser kan få gjøre ved et besøk hos oss. Siden jeg selv har vært lærer i estetiske fag, vet jeg at tiden er knapp og timene korte, og det krever en del av lærere å både organisere turen til og fra et utstillingslokale og å lage selve opplegget som skal gjennomføres. Jeg tror på at vi får flere besøk av unge om vi tilrettelegger og gjør det enkelt for grupper å møte opp og oppleve. Jeg er allerede i dialog med en kunstner om en forestilling for barn ved eventuell utstillingsåpning, men dette er helt i startgropen enda.

-Ellers er klasser fra Ålesund Kunstfagskole innom av og til (verdt å nevne, selv om de ikke er barn, men i et utdanningsløp). De har nettopp hatt et kurs som handler om utstilling, galleri og kuratering. I den sammenheng har de vært her for å lære om galleridrift, planlegging av utstilling og lignende av oss som jobber her. I tillegg har de fått snakke med kunstneren Susanne Kathlen Mader, som i samme tidsrom jobbet med å sette opp en stedsspesifikk installasjon her. Slike møter vil vi gjerne fortsette å legge til rette for.

-Vi er også i planleggingsfasen med et prosjekt som omfatter barn, kunst og teknologi. Men dette er fortsatt i planleggingsstadiet, og tiden vil vise om vi får til dette med tanke på økonomi, støtte og profesjonell hjelp. Vi håper 🙂

Hur ser medelåldern ut bland konstföreningens medlemmar idag och hur ska man locka unga till konstföreningen?

-Vi har et medlemsregister med en ganske høy gjennomsnittsalder. Vi er takknemlige for alle medlemmer, men ønsker selvfølgelig at flere unge også melder seg inn fremover. Før var nok en innmelding i en kunstforening like mye en tanke om å høre til, være en del av et selskap, som å få rabatter og andre fordeler. Ordet «forening» kan lett oppfattes som et lukket selskap og signaliserer dermed noe ekskluderende for dem som ikke er medlemmer. Det er lettere å oppfatte som et negativt ord i samfunnet unge lever i i dag, og kanskje er dette et hinder på veien mot å melde seg inn. I tillegg finner unge tilhørighet andre steder i dag. Hvis vi skal nå ut til nye medlemmer, må vi nok friste med andre ting enn rabatter på kunstkjøp og lotteri, for de helt yngste har kanskje ikke råd til å bruke disse fordelene enda. Dermed blir medlemskapet en ren utgiftspost. Vi tenker på å tilrettelegge for arrangementer som kan passe til yngre medlemmer, for å gjøre det interessant å være medlem og for å ufarliggjøre inngangen til kunstverdenen. Vi tror at å besøke gallerier og museer fra man er liten kan minske gapet mellom kunsten og det øvrige samfunnet (for de som fortsatt skiller dette fra hverandre) – nettopp derfor er det veldig viktig å invitere barn inn og tilrettelegge for dem!

Kan du berätta lite kort om konstföreningen?

-Ålesund Kunstforening ble etablert i 1906 og er dermed en av Norges eldste kunstforeninger. Vi flyttet inn i nye lokaler for litt over et år siden, og har nå ca. 650 kvm til å formidle kunst. Vi har ca. 8-10 utstillinger av norske og utenlandske kunstnere hvert år, i tillegg til en grafikk- og kunsthåndverksavdeling med et stort utvalg. Grafikken selges også i nettgalleri på . Innerst i galleriet er en avdeling som viser kunstsamlingen til Stiftelsen Kjell Holm. Denne rommer historiske bilder fra kunstnere som Adolph Tiedemand og Nikolai Astrup i tillegg til nyere kunst. Ålesund Kunstforening har også en egen kunstsamling. Et utvalg fra denne ble sist vist i våre lokaler i 2017, sammen med et større utvalg av Kjell Holm-stiftelsen sin kunst.

-Vi er to fast ansatte – gallerileder og galleriassistent – som begge har fulltidsjobb i kunstforeningen. I tillegg har kunstforeningen et frivillig styre på åtte personer og to ansatte på tilkallingsbasis.

Besök konstföreningens hemsida:

Foto: Ålesunds konstförening, Julverkstad för barn