Hilma af Klint och den andliga konsten

5/6 2020

Hilma af Klint och hennes andliga konst har gjort ett segertåg över världen med bland annat publiksuccé på Guggenheim i New York 2019. Under sommaren 2020 visas en stor utställning på Moderna Museet i Malmö med bland annat serien ”De tio största”. Vi tipsar därför om var du kan lära dig mer om Hilma af Klint och det andliga i konsten.

Hilma af Klint i sin ateljé c. 1895

Antikmagasinet om andlig konst

SVTs program Antikmagasinet sände ett helt program om Hilma af Klint och det andliga i konsten som kan ses på SVT Play. Hilma af Klints andliga konst slår världen med häpnad över 70 år efter hennes död. Vad är andlig konst och hur kan bilden av Kristus se ut? Gäster: Andreas Rydén, konstexpert i Antikrundan och Johan Falkman, konstnär. Programledare: Anne Lundberg.

Utställningen Hilma af Klint: Konstnär, forskare, medium

Visas på Moderna Museet i Malmö den 4.4 – 21.2 2021

Under våren och sommaren 2020 ger Moderna Museet Malmö sina besökare möjlighet att stifta bekantskap med den fascinerande och banbrytande svenska konstnären Hilma af Klint i en omfattande presentation. Bland annat kommer utställningen att presentera serien ”De tio största”, som här visas samlade. När man 2013 visade verk av Hilma af Klint så producerades man den här introduktionen.

Hilma af Klint: Abstrakt pionjär | Introduktion

Våren 2013 visar Moderna Museet Hilma af Klint (1862-1944) i stort format med många hittills aldrig visade verk. Denna retrospektiva utställning presenterar Hilma af Klint som en av de största svenska konstnärerna.

Konsthistorier om Ockultism

I SVTs serie Konsthistorier om Ockultism möter vi Hilma af Klint och Johnny Johansson. Hilma af Klints gömde sina abstrakta verk och bestämde att de skulle vara bakom lås och bom i 20 år efter hennes död. Hennes liv och konst präglades av det ockulta, spiritistiska seanser, teosofi och antroposofi. Idag visas hennes målningar på världens främsta museer. Sveriges mest framgångsrika modeskapare Johnny Johansson har tolkat hennes verk i en kollektion. Nu vill han ta reda på mer om henne. I programmet medverkar även konstnärerna Tony Oursler, Christine Ödlund och konstvärldens mäktigaste curator, Hans-Ulrich Obrist. SVT lyfter sex pionjärer i den svenska konsthistorien. Men hjälp av några av våra mest intressanta samtidskonstnärer upptäcker vi deras verk och liv.

Bortom det synliga – filmen om Hilma af Klint

I dokumentären ”Bortom det synliga”  berättas om hur det abstrakta måleriet som revolutionerade konstvärlden i början av 1900-talet har tillskrivits Kandinsky, Malevich och Mondrian. Idag vet vi bättre. Det var en svensk konstnär som var först och hon var kvinna.

Redan 1906 målade Hilma af Klint storslagna abstrakta verk, långt före det ryska och franska avantgardet. Halina Dyrschkas dokumentär ger Hilma af Klint en rättmätig plats i konsthistorien och förmedlar kongenialt den tidlösa, andliga känsla som finns i Hilma af Klints verk.

Filmen “Bortom det synliga filmen om Hilma af Klint”  visas på Folkets bio under våren men konstföreningar kan också att hyra den som Video on Demand (VOD) hos Filmcentrum om man vill visa den för medlemmarna i konstföreningen.

Som privatperson kan man streama filmen från Cineasternas som är en gratistjänst som många bibliotek har anslutit sig till. Lånekort på ett anslutet bibliotek krävs.

“En liten bok om andlighet i konsten”

Vi kan också tipsa om En liten bok om andlighet i konsten” som vi producerade i samband med ett konstbildningstema i ämnet. Boken går att beställa från vår hemsida.